بخشی از سند منشا گرد و غبار تهیه شده است

 ضیاء الدین شعاعی  در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: در مطالعات اولیه مقرر شد سند منشا هشت استان تهیه شود اما با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی پدیده گرد و غبار تهیه سند 12 استان در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: قرار شد در تهیه سند منشا استان هایی که بر روی استان های همجوار اثر می گذارند نیز تهیه شود بر همین اساس 8 استان به 12 استان افزایش یافت که شامل استان هایی از قبیل خوزستان، هرمزگان، بوشهر، لرستان، ایلام و کرمانشاه است.

شعاعی گفت: اکنون سند منشا استان خوزستان تهیه و به تصویب دولت رسیده است ، اعتبار آن مشخص شده و به سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه این سند با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی تهیه شده است افزود: در این سند به کانون هایی که در گذشته منشاء ریزگردها بودند و در سال های اخیر نیز همچنان فعال بودند اشاره شده، همچنین در مورد اینکه ممکن است نقطه ای در صورت فعال شدن و بروز ریزگرد گسترش یابد نیز هشدار می دهد.
وی ادامه داد: همچنین بخشی از سند منشا استان ایلام نیز تهیه شده که بعد از نهایی شدن برای تصویب و تخصیص اعتبار به هیات دولت ارسال می شود.
مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: منشا سند 10 استان دیگر نیز به مرور و با اولویت بندی تهیه می شود.
شعاعی گفت: بعد از تهیه سند به دستگاه های اجرایی ارجاع داده می شود تا آنها برنامه عمل خود در این زمینه را تعریف کنند، در مورد سند منشا خوزستان این کار انجام شده و دستگاه ها در حال تهیه برنامه های عمل خود هستند.
وی تاکید کرد: تهیه سند منشا که به شناسایی منشا بروز گرد و غبار کمک می کند می تواند دستمایه تدوین برنامه جامع ملی کاهش توفان های گرد و غبار باشد، با توجه به اهمیت موضوع مقابله و مهار ریزگردها به یک سند ملی جامع برای برقراری تفاهم و همکاری میان دستگاه ها نیاز داریم که در صدد تهیه آن هستیم.
شعاعی اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف در نظر داریم ابتدا اسناد استانی را تهیه و بعد از تجمیع در قالب یک سند ملی ارایه دهیم که بر این اساس در حال تهیه اسناد منشا ریزگردها هستیم.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در کشور گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده تا در زمینه تخصیص اعتبار مقابله با گرد و غبار توجه ویژه ای داشته باشد که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات این معضل که گریبانگیر تعداد زیادی از مردم استان های کشور شده برطرف شود.
وی اظهار کرد: اکنون شاید به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی شاهد بروز توفان های گرد و غبار نباشیم اما به دلیل اهمیت موضوع و اینکه قطعا در شرایط خشکی باز هم با آن مواجه خواهیم شد باید روند مقابله و اجرای برنامه ها به صورت مداوم ادامه داشته باشد.
چند سالی است پدیده ریزگرد بیش از 20 استان کشور را درگیر کرده است که بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، بیشترین منشاء آن خارجی و از کشورهای عراق، عربستان، اردن و بخشی از صحرای آفریقا است اما چند سالی است که به علت ادامه روند خشکسالی منشا های داخلی نیز به بروز این پدیده اضافه شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا