تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت مایع

به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، تعداد کمی از خودروها در خیابان های آمریکا مستقیما با انرژی خورشیدی کار می کنند.

این خودروها از انرژی ناشی از صفحات های خورشیدی استفاده می کنند و این پیل های سوختی خودروها و اتوبوس های هیبریدی را با تکیه بر هیدروژن بدست آمده از سلول های فتوولتائیک به حرکت می اندازند.

اما آمریکا کشوری است که خودروهای آن به سوخت مایع عادت دارد. برای این منظور محققان دانشگاه «هاروارد» در آمریکا روشی برای بازگرداندن انرژی خورشیدی به سوخت مایع کشف کردند.این روش مایع سازی به باکتری تکیه دارد.

محققان برای جداسازی نور جذب شده خورشید به هیدروژن و اکسیژن یک باکتری به نام Ralstonia eutropha را که در آزمایشگاه ساخته شده است، معرفی کردند.

این باکتری هیدروژن و دی اکسید کربن را ترکیب می کند تا یک سوخت مایع به نام «ایزوپروپانول» بسازد.

این رویکرد منحصر به فرد انرژی های یک کاتالیزور معدنی را با یک سیستم بیولوژیکی ترکیب می کند که در واقع ادغام مهندسی انسانی با عجایب بیولوژیکی جهان طبیعی محسوب می شود.

«دانیل نوسرا» نویسنده ارشد این مطالعه گفت:ما تقریبا به میزان کارایی یک درصدی در تبدیل نور خورشید به ایزوپروپانول دست یافته ایم.محققان امیدوارند که به زودی به میزان کارایی پنج درصدی دست یابند. این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.