تولید دو رقم بذر ذرت زودرس در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر گودرز نجفیان در مراسم امضای قرارداد واگذاری دانش فنی تولید رقم هیبرید ذرت متوسط زودرس با نام دهقان و رقم هیبرید زودرس فجر به بخش خصوصی با تاکید بر این که تقویت بخش اصلاح و تهیه بذور از طریق برون سپاری امکان پذیر نیست، افزود: با واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی به تدریج این بخش تقویت خواهد شد و گام‌های مهمی در جهت اصلاح بذر و سرمایه‌گذاری برداشته خواهد شد. علاوه بر آن بخش خصوصی قادر به تهیه بذر خود خواهد بود.

وی چابک سازی و برون سپاری را از رویکردهای دولت ذکر کرد و اظهار داشت: در این راستا از سیاستهای مهم موسسه اصلاح بذر برون سپاری طرح‌ها بوده است که در این زمینه اقدامات مهمی انجام شد.

رییس مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر این موسسه را یکی از قدیمی‌ترین نهادهای تولید بذر در کشور توصیف کرد و گفت:‌ موسسه تاکنون 400 تا 500 رقم بذر باغی، صیفی و زراعی را ارائه کرده است و در سال گذشته نیز 13 رقم بذر جدید را نامگذاری کرده است.

نجفیان در ادامه با شااره به واگذاری دانش فنی تولید دو رقم هیبرید ذرت متوسط زودرس به بخش خصوصی، میزان مصرف کشور در زمینه ذرت را شش میلیون تن ذرت دانه‌ای ذکر کرد و ادامه داد:‌ این میزان تولید ذرت به مصرف تولید شیر و گوشت می‌رسد.

رییس مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر با تاکید بر این که با توجه به شرایط کم آبی کشور تنها یک سوم نیازهای کشور در حوزه ذرت از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات کم آبی در کشور و لزوم بهره‌وری از منابع آب نیاز به توسعه سطح زیر کشت ارقام زودرس ذرت در کشور هستیم که این امر یکی از سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی از توسعه لاین‌های هیبرید ذرت در این موسسه خبر داد و گفت: رقم هیبرید زودرس فجر از سال 86 معرفی و نامگذاری شده است که این رقم از گروه رسیدگی 200 فائو بوده است.

این رقم که از 12 سال پیش تحقیقات آن آغاز شده است، میانگین عملکرد دانه‌ای آن حدود 8 تا 10 تن در هکتار در شرایط آزمایشات ایستگاهی بوده است.

نجفیان دوره رشد این رقم را 105 تا 110 را ذکر کرد و یادآور شد: این رقم در استانهای فارس، اصفهان، خراسان و کرمانشاه کشت شده است.

وی به مزایای این رقم اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی این هیبرید، زودرس‌تر بودن آن نسبت به ارقام رایج در کشور، برداشت با رطوبت مناسب، جلوگیری از تاخیر در کشت‌های پاییزه، عملکرد مناسب و صرفه جویی در مصرف آب است.

نجفیان با اشاره به ویژگی‌های هیبرید دهقان خاطرنشان کرد: این هیبرید که تحقیقات آن 12 سال به طول انجامید دارای میانگین عملکرد دانش حدود 10 تن در هکتار در شرایط آزمایشات ایستگاهی است و طول دوره رسیدگی فیزیولوژی آن حدود 115 تا 120 روز گزارش شد.

وی استانهای مناسب برای کشت این هیبرید را شامل مناطق بسیار سرد کشور در کشت اول و همچنین در کشت دوم بعداز برداشت گندم و کلزا و کشت‌های تاخیری در مناطق معتدل و معتدل سرد مانند استان فارس، اصفهان، خراسان و کرمانشاه است.

به گفته وی این دو رقم به بیماری سیاهک ذرت هم مقاوم هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا