نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گیاهان کارخانه‌های تولید محصولات زیستی هستند

‌پژوهشگر مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور با بیان اینکه سیستم های تولید گیاهی جهت تولید آنتی بادی مونوکلونال رو به گسترش است، خاطرنشان کرد: چون نسبت به سایر سیستم‌های تولیدی از نظر اقتصادی به صرفه ترند و ثانیا پاتوژنهای انسانی در سیستمهای گیاهی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، مهندس پورابراهیم در سخنرانی علمی خود در این مرکز با اشاره به موضوع " گیاهان به عنوان بیوراکتور جهت تولید پروتئین‌های نوترکیب با تاکید بر آنتی بادی‌های مونوکلونال" گفت: گیاهان، کارخانه‌هایی با پتانسیل بالا در تولید محصولات زیستی هستند زیرا آنها در تولید مقادیر نامحدود از پروتئین‌های نوترکیب، تواناتر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از سایر سیستم‌های بیانی هستند.

وی اضافه کرد: یک ساختار سیستماتیک گیاهی موثر برای نوترکیب بیولوژیکی نیازمند میزبان بیانی و سیستم بیانی متنوع و مناسب است از جمله عوامل مطلوب در این سیستم می‌توان به عناصر تنظیمی بیان ژن، کنترل پس از ترجمه بر محصول نوترکیب و روشهای خالص سازی موثر در بازتولید محصول اشاره کرد.

پور ابراهیم با بیان اینکه گیاهان، جایگزینی مناسب برای تولید پروتئین‌های زیستی به جای حیوانات یا سیستم‌های دیگر هستند چون اولا نسبت به سایر سیستم‌های تولیدی از نظر اقتصادی به صرفه ترند و ثانیا پاتوژنهای انسانی در سیستمهای گیاهی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر امکان تولید حجم انبوهی از پروتئین‌های نوترکیب در گیاهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر سیستم‌های تولید گیاهی جهت تولید آنتی بادی مونوکلونال گسترش یافته‌اند.

پژوهشگر مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور، با اشاره به اینکه مهندسی تولید آنتی بادی‌های نوترکیب و موفقیت در بیان قطعات مختلف از آنتی بادی‌ها در بافت‌های گیاهی، فرصت جدیدی را در حوزه‌هایی چون پزشکی، داروسازی، کشاورزی و زیست شناسی بوجود آورده است، گفت: زیرا نه تنها این محصولات کاربرد درمانی دارند، بلکه در حوزه بیوسنسورها و عوامل تشخیص زیستی بسیار پرکاربرد و مهم تلقی می شوند.

وی افزود: متاسفانه قیمت بالای این تولیدات با استفاده از سیستم‌های بیانی دیگر، حجم مصرف آنها را محدود می‌کند بنابراین استفاده از گیاهان به عنوان تولید کننده‌ای قوی در میان یوکاریوتها، چشم انداز روشنی را در تولید آنتی بادی‌های نوترکیب ایجاد کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل