نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید افزودنی سوخت دیزل با قابلیت کاهش 70 درصدی آلاینده‌ها در کشور

محمدصادق اسماعیلی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، نانو افزودنی سوخت دیزل را جدیدترین نسل افزودنی‌های موجود در دنیا دانست و گفت: این محصول نمونه ایرانی ندارد و در دنیا تنها دو شرکت انگلیسی و آمریکایی تولیدکننده این ماده هستند.

وی با تاکید بر این که این فناوری جزو فناوری‌های روز دنیاست، اظهار داشت: یک شرکت آمریکایی در سال 2011 به این فناوری دست یافت و موفق به کسب جایزه EPA‌ (جایزه محیط زیست آمریکا) به واسطه این محصول شد و در حال حاضر نیز این فناوری در حال توسعه است.

اسماعیلی با تاکید بر این که با اجرای یک پروژه تحقیقاتی به دانش فنی تولید این محصول دست یافتیم، خاطرنشان کرد: این نانو افزودنی با بهبود فرآیند احتراق در موتور، موجب کاهش مصرف سوخت در موتورهای دیزلی خواهد شد.

وی به بیان عملکرد این نانو افزودنی در موتور پرداخت و گفت: سرعت واکنش در موتورهای دیزلی بسیار آهسته است و این محصول از طریق افزایش میزان اکسیژن،‌ سرعت واکنش را افزایش می‌دهد و از این طریق سوخت بهتر می‌سوزد.

این محقق اضافه کرد: میزان استفاده از این نانو افزودنی یک به هزار است. به عبارت دیگر به ازای هزار لیتر سوخت دیزل یک لیتر نانو افزودنی به سوخت اضافه می‌شود.

وی دلیل مصرف کم این افزودنی را ساختار نانویی آن ذکر کرد و ادامه داد: استفاده از این افزودنی موجب کاهش مصرف دیزل می‌شود به گونه‌ای که بسته به نوع موتور دیزل و سوختی که استفاده می‌شود، بین 5 تا 20 درصد مصرف دیزل را کاهش می‌دهد.اسماعیلی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را از دیگر مزایای این نانو افزودنی نام برد و یادآور شد: این محصول قادر است کلیه آلاینده‌های سوخت دیزل را به نسبت‌های مختلف تا 70 درصد کاهش دهد.

به گفته وی یکی از موضوعات مطرح در این زمینه ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که شامل «دوده» می‌شود و با مصرف این افزودنی در خودروهای دیزلی، تا 25 درصد باعث کاهش این ذرات خواهد شد.وی افزایش عمر فیلترهای موتورهای دیزلی که امروزه نصب آن بر روی خودروها اجباری شده است را از دیگر مزایای این محصول عنوان و اظهار کرد: از آنجایی که این افزودنی داخل محفظه موتور می‌شود، باعث تمیز نگهداشته شدن محفظه موتور خواهد شد و به همین علت افزایش عمر موتورهای دیزلی را به دنبال دارد.

اسماعیلی با بیان این که این نانو افزودنی در کلیه خودروهای دیزلی،‌ صنایع حمل و نقل و کشتیرانی، نیروگاه‌های برق، راه‌آهن و هرجا که سوخت دیزلی استفاده می‌شود قابل مصرف است، اضافه کرد:در تست‌های انجام شده استفاده از این افزودنی موجب کاهش هیدروکربن‌های نسوخته (HC) به میزان 70 درصد، دی اکسید کربن (CO2) به میزان 25 درصد و دوده تا 25 درصد خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این نانو افزودنی در ناوگان حمل و نقل عمومی در انگلستان کاربردی شده است، خاطرنشان کرد: نمونه انگلیسی این افزودنی در کشورهایی که در سوخت آنها مقادیر زیادی گوگرد است قابل مصرف نیست؛ چراکه این افزودنی نسبت به گوگرد حساس است و در مجاورت گوگرد غیر فعال می‌شود.

اسماعیلی به نمونه‌ای از عملکرد این افزودنی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شرکت انگلیسی تولید کننده این محصول با ترکیه قراردادی را برای استفاده از این ماده در ناوگان اتوبوسرانی این کشور به امضا رساند؛ ولی از آن جایی که سوخت ترکیه یورو 5 نبود، قادر به استفاده از این افزودنی نبود.

این محقق با تاکید بر این که نانو افزودنی ایرانی تولید شده سازگار با کیفیت کنونی سوخت کشور است، یادآور شد: در تست‌های انجام شده، نتایج قابل قبولی برای استفاده در موتورهای دیزلی به دست آمد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل