ابداع پارچه هوشمندی که عملکرد انسان را ثبت می‌کند

پژوهشگران مرکز تحقیقات ARC استرالیا به تازگی ساختار فیبری جدیدی را ارائه کرده‌اند. آنها از روش‌های سنتی بافندگی و نساجی در ساخت این ساختار پوششی استفاده کرده‌اند. طبق یافته‌های آنها طبقه‌بندی الیاف مختلف در یک ساختار از پیش تعیین شده حس آرامش، تنوع و طراوتی را که در منسوجات سنتی وجود دارد به ما می‌دهد. جایگزینی الیاف جدیدی که قابلیت هدایت الکتریکی دارند با الیاف مصنوعی ابعاد جدیدی از طراحی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد. پژوهشگران توسط این فناوری جدید توانسته‌اند از یک ساختار پوششی برای بررسی عملکرد افراد و میزان انرژی مورد نیاز برای انجام این عملکردها استفاده کنند.

نسوج بافته شده از الیاف کامپوزیت پلیمری بسیار حساس و مقاوم بوده و قادر است طیف گسترده‌ای از حرکات انسان را تشخیص دهند. این الیاف فقط کششی نیستند بلکه قابلیت هدایت الکتریکی را دارند. وجود خصوصیات ترکیبی این اجازه را به الیاف می‌دهد تا نسبت به حرکات بدن پاسخ دهند. موادی که برای ساخت باطری و ‌ذخیره سازی انرژی در این پارچه‌ها به کار برده می‌شوند با نظم خاصی بافته شده‌اند تا قابلیت ذخیره انرژی را داشته باشند.

سرپرست تیم تحقیقاتی، گوردن والیس در این باره می‌گوید: پیشرفت علمی پژوهشگران و استفاده از این فناوری این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم با چالش‌های محیطی مقابله کنیم. ما این توانایی را داریم که در زمینه‌های علوم مهندسی و مواد به پیشرفت‌های بالاتری برسیم و ساختارهای پوششی جهت استفاده در آموزش‌های ورزشی و برنامه‌های توانبخشی ارائه دهیم.

در رابطه با این پژوهش و پارچه‌های هوشمند بافته شده از الیاف تمام پلیمر با قابلیت هدایت الکتریکی بالا اخیرا مقاله‌ای در مجله «Applied Materials and interfaces» منتشر شده است و مقاله‌ دیگری تحت عنوان استفاده از نسوج سه بعدی در تولید سلول‌های الکتروشیمیایی در مجله « Electrochemistry communications» برای چاپ پذیرفته شده است.