نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزیابی نیازهای آبی تالاب ها مهمترین فاکتور در احیای این حوضه های آبی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید گشتاسب در نشست هم اندیشی و بررسی مطالعات نیاز آبی اکوسیستم های آبی کشور با اشاره به نقش و اهمیت تالاب ها و خطرات تهدید کننده این اکوسیستم ها افزود: این سازمان باید توان کنترلی خود را بر روی تالاب ها افزایش و در جهت تعامل با مردم و جوامع محلی حرکت کند. 
وی در این هم اندیشی که مطالعات نیاز آبی 12 تالاب کشور بررسی نهایی شد بر ضرورت تعامل مردم و جوامع محلی در مدیریت تالاب ها تاکید کرد.
*** توجه به مدیریت آب یکی از مولفه های اصلی مدیریت تالاب ها است 
در ادامه محسن سلیمانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، با اشاره به موضوع کارگاه و نتایج مفید آن برای مدیریت تالاب های کشور، این تلاش را در جهت استقرار رویکرد زیست بومی و ارتقای جایگاه اکوسیستم های طبیعی در برنامه ریزی مدیریت منابع آب کشور دانست.
وی یکی از مولفه های برنامه های مدیریت تالابها را توجه به مدیریت آب دانست و گفت: فاکتور اصلی آن تامین نیاز آبی تالاب ها است و این برآورد میزان آب تالاب ها، نیازمند بررسی دقیق و علمی است که با کمک مشاوران و دستورالعمل های تهیه شده به دست خواهد آمد.
*** تامین آب مورد نیاز تالاب ها در اولویت برنامه های هیات دولت 
سلیمانی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در خصوص حفاظت، مدیریت و احیای تالاب ها، اظهار داشت: اکنون توجه اصلی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست به تالاب ها متمرکز شده به طوری که تامین آب مورد نیاز آنها در اولویت دوم پس از شرب قرار گرفته است. 
در پایان این کارگاه مشورتی مشاوران به ارایه، نقد و بررسی دستاوردها و درس آموخته های مطالعات نیاز آبی تالاب ها پرداختند تا با انجام اصلاحات نهایی نیاز آبی 12 اکوسیستم تالابی کشور تعیین و برای لحاظ شدن در برنامه ریزی مدیریت منابع آب کشور اعلام شود.
در نشست هم اندیشی و بررسی مطالعات نیاز آبی اکوسیستم های آبی کشور با حضور مسئولان و مشاوران مطالعه کننده تالاب های کشور برگزار شد و کارشناسان و مشاوران مطالعه کننده تالاب های کشور به معرفی، بررسی و نقد روش های تعیین نیاز آبی تالابها پرداختند.
حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد 84 تالاب دارای اهمیت است و از این بین 24 تالاب بین المللی هستند و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارند. 
ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی رویه از منابع بالادستی تالاب ها تهدیداتی است که این حوضه های آبی را تهدید می کند. 
اکنون تالاب های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی قرار دارند و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته اند. 
تالاب هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند، در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب ها است، قرار می گیرند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل