نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص سرطان روده کوچک با کمک کپسول نوری

با توجه به این مساله که تشخیص زودهنگام سرطان می تواند مانع گسترش آن شده و یا حتی به طور کامل درمان شود ، محققان دانشگاه قبرس (University of Cyprus) به طراحی و ساخت یک میکرو دستگاه دست زدند که می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان روده به پزشکان کمک کند . از نکات مهم و قابل توجه دستگاه فوق الذکر این است که می تواند بیماری سرطان را در حالی که در مراحل اولیه قرار دارد ، تشخیص دهد در صورتی که سلول های سرطانی در مراحل اولیه بیماری به آسانی قابل تشخیص نیستند .

ژولیوس گئورگیو (Julius Georgiou) از بخش تحقیقات جامع الکترونیک دانشگاه قبرس که سرپرست این تیم تحقیقاتی را نیز بر عهده داشته در رابطه با موفقیت ساخت این دستگاه می گوید: « دستیابی به این موفقیت را می توان با آزمایشPapanikolaou  یا همان آزمایش پاپ اسمیر از آزمایش های غربالگری تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه آن مقایسه کرد . این میکرو دستگاه به اندازه یک کپسول خوراکی بوده که با هزینه کم قادر به غربالگری سرطان روده کوچک است و با تشخیص زودهنگام می تواند شانس بقای بیمار را افزایش دهد . »

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « روده کوچک تا حدودی  نسبت به روده بزرگ غیر قابل دسترس است و علائم آن زمانی ظاهر می شود که بیماری در مراحل پیشرفته قرار گرفته باشد و به احتمال قوی به ارگان های دیگر بدن نیز سرایت کرده باشد . »

لازم به ذکر است که میزان مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به بیماری سرطان روده کوچک بسیار بالاست و میزان شانس بقای پنج ساله در میان این بیماران فقط بین بیست تا سی درصد اعلام شده است .

ژولیوس گئورگیو در توضیح کارکرد این دستگاه می گوید: « میکرو دستگاه کپسول مانندی که تیم ما آن را ساخته ، برای تشخیص سرطان در روده کوچک طراحی شده است بنابراین امکان تشخیص زودهنگام سلول های سرطان در این بخش وجود دارد که پس از تشخیص می توان به از بین بردن آن ها اقدام کرد . »  

این دستگاه در حین عبور از روده کوچک اطلاعات لازم را از سطح تشعشعات مادون قرمز مرتبط با سلول های پیش سرطانی ضبط و ذخیره کرده و تا زمانی که از بدن خارج شود آن ها را در خود ذخیره می کند . قابل توجه است که این داده ها می تواند به صورت بی سیم نیز توسط پزشک دریافت شود .

به اعتقاد گئورگیو ، مزیت کلیدی این دستگاه بر پایه طول موج ساطع شده تشعشعات مادون قرمز بوده که به آسانی قابل شناسایی است. در صورتی که این طول موج چند میلی متر زیر بافت پوششی یا اپیتلیوم (epithelium) سلول ها باشد ، نشان دهنده این است که سرطان در مراحل اولیه خود قرار دارد. علاوه بر آن ، از دیگر مزایای این دستگاه می توان به بررسی داده های تشعشعات نور مادون قرمز اشاره کرد که در مقایسه با بررسی خواندن داده های تصاویر ، کمتر وقت گیر است و زودتر نتیجه آن مشخص می شود. 

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل