داروها، اولین عامل مسمومیت در ایران

دکتر طلعت قانع در گفت و گو با ایرنا در روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها افزود: مسکن های غیرمخدر، تب برها و داروهای ضد رماتیسمی ، اولین دسته داروهای ایجاد کننده مسمومیت در ایران هستند و پس از آن داروهای دسته اعصاب و روان مانند داروهای خواب آور و ضد صرع قرار دارند.
وی گفت: در سال 93 ، 778 نفر ، در سال 92 ، 747 نفر ، در سال 91، 599 نفر ، در سال 90، 627 نفر و در سال 89 ، 551 نفر براثر مسمومیت های دارویی، جان خود را از دست دادند.
دبیر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسمومیت های دارویی عمدی هستند.
قانع افزود: می خواهیم برای مسمومیت های دارویی غیرتعمدی در سالمندان، افراد دچار اختلال بینایی ، افرادی که اشتباه دارو را مصرف می کنند و کودکان ، اطلاع رسانی های وسیع انجام دهیم.
وی ادامه داد: افراد دارای مشکلات روان تنی که میل به آسیب رساندن به خود دارند بهتر است تحت آموزش های اخلاق درمانی قرار گرفته و آگاهی خانواده های آنان نیز افزایش یابد و البته در این زمینه به مشارکت دستگاه های دیگر نیز نیاز است.
دبیر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: با آموزش نیز به پزشکان تعلیم داده می شود که چگونه با اینگونه بیماران برخورد کنند.
قانع تصریح کرد: درصد مسمومیت های دارویی در کشور سال به سال افزایش می یابد.
وی افزود: هر مسمومیتی، علایم اولیه ای مانند تهوع، سرگیجه، بیهوشی کما و همچنین عوارض خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: اگر مسمومیت ، دستگاه تنفسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد ، قدرت مغز ظرف چند دقیقه از بین رفته و فرد یا می میرد یا اگر زنده بماند، بدنش تا آخر عمر در حالت نیمه کاره قرار می گیرد.
دبیر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: مصرف زیاد برخی داروها نیز روی کبد تاثیر گذاشته و ظرف یک هفته تا 10 روز ، کبد را از بین می برد و فرد باید دنبال پیوند کبد باشد و اگر کبد پیدا کند با مسایل نگهداری آن در آینده روبرو خواهد بود.
قانع افزود: همچنین مسمومیت های دارویی می تواند ظرف چند روز کلیه را از بین ببرد و حتی ممکن است معده را سوراخ کرده و فرد تا 10 بار عمل جراحی انجام دهد که تمام این موارد به وفور مشاهده شده است.
شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها به دلیل شیوع مسمومیت دارویی در کشور در سال جاری « با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم!» است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا