نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندكس پیچیدگی

دندان های نامنظم و بیرون زده با اكلوژن نامناسب از دیرباز برای خیلی از افراد به عنوان یك مشكل مطرح بوده است، اما در ارتودنسی معاصر، تعداد افرادی كه برای بهبود مشكلات در رابطه با ظاهر صورت به درمان ارتودنسی روی می آورند نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین ابزارهای مختلفی برای غربالگری بیماران به این درمان ارائه شده است كه یكی از آنها ایندكس پیچیدگی نتیجه و نیاز به درمان (ICON) است. با توجه به مطالعات محدود انجام گرفته بر اساس این شاخص، این مطالعه با هدف تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندكس پیچیدگی نتیجه و نیاز به درمان (ICON) در گروهی از دانش آموزان 12-15 ساله شهرستان اهواز انجام شد.

روش بررسی به این ترتیب بوده است که ابتدا در این مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی بر روی 240 دانش آموز 12-15 ساله مدارس راهنمایی شهرستان اهواز صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای شامل خصوصیات دموگرافیك و معیارهای مختلف ایندكس ICON گردآوری و در نسخه 19 نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

ر اساس حد آستانه 43، 17/ 19 درصد دانش آموزان طبق ICON نیاز به درمان ارتودنسی داشتند كه این میزان در دختران 2/ 22 درصد و در پسران 8/ 16 درصد بود. همچنین میانگین نمره ICON دانش آموزان در این مطالعه، 61/ 32 بود و ارتباطی بین جنس و سن دانش آموزان با میزان نیاز آنها به درمان ارتودنسی طبق ICON، نیز مشاهده نشد.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که ميانگين ICON در جامعه مورد مطالعه براي هر دو جنس از حد آستانه نياز به درمان مشخص شده، پايين تر است و لذا انجام مطالعات بيشتر بر اساس اين شاخص و مقايسه آن با ساير شاخص ها، به منظور امكان استفاده گسترده تر از اين ابزار، توصيه مي گردد.

منبع: ماشاء اله خانه مسجدی، پوران مهدوی بروجردی، محمد حسین حقیقی زاده، شیرین حافظی بیرگانی، وحید نورالهی فرد، ساناز جعفری، سمانه خانه مسجدی، 1394، تعیین نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس ایندكس پیچیدگی، نتیجه و نیاز به درمان (ICON) در دانش آموزان 12-15 ساله شهرستان اهواز در سال 93-1392. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل