نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید حسگرهای دقیق‌تر با الهام از سبیل خارق‌العاده فک دریایی

توانایی فک‌های بندرگاه برای تشخیص شکار بسیار خارق‌العاده است. آزمایشات نشان داده که اگر جسمی از کنار یکی از این موجودات عبور کند و چشم آن‌ها بسته باشد، می‌توانند دقیقا همان مسیر را حتی پس از گذشت 30 ثانیه دنبال کنند. تصور می‌شد که این قابلیت به دلیل سبیل‌های فک‌ها باشد، اما تحقیق جدید محققان نشان داده که این سازه‌های آنتن‌مانند کوچک چقدر خارق‌العاده هستند.

دلیل این چشمگیر بودن، شکل منحصربفرد آن‌هاست. سبیل فک‌ها ممکن است از دور یک ساختار صاف و ساده بنظر برسد اما مشاهده آن‌ها از نزدیک در زیر ذره‌بین نشان داد که این ساختار، مواج و دارای سطح مقطع بیضوی و عناصر نامتقارن است.

آزمایشات بعدی نشان داد زمانی که سبیل‌ها بصورت خودکار در اطراف مخزن به حرکت درآمدند، گرداب‌های کوچکتری نسبت به نمونه‌های ایجاد شده توسط میله‌های عادی ایجاد کردند. این سبیل بی سروصدا و با ارتعاش بسیار کم در آب حرکت می‌کرد. این توانایی حرکت در میان اقیانوس بدون اخلال در آب اطراف سبیل‌ها به فک اجازه می‌دهد اختلالات خود در آب را مسدود کرده و شکار را بسیار دقیق‌تر تشخیص دهد.

این تحقیق نه تنها به آشکارسازی چگونگی قابلیت فک‌های دریایی در تشخیص دقیق حرکت شکار در آب و تعقیب آن پرداخته، بلکه همچنین می‌تواند کاربردهای عملی در زمینه حسگرها و برای مثال تشخیص دقیق‌تر منابع آلودگی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله Fluid Dynamics منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل