تحولی در تشخیص و درمان سرطان

ژنوم انسان حاوی حدود 20000 ژن پروتئینی کد کننده است که تقریبا حدود 2 درصد از کل پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند ، اما حدود 70 درصد از ژن‌های RNA غیر کد کننده هستند. این قطعات ژنی براساس یک سری مشخصه‌ها، RNAهای غیر کدکننده طویل نامیده می‌شوند و تغییرات آنها در سرطان‌ها هنوز مشخص نشده است و مطالعاتی که تا کنون در مورد تغییرات ژنی در سرطان انجام می‌شد، غالبا متمرکز به بخش کوچکی از ژنوم افراد است که پروتئین‌ها را کدگذاری می‌کنند.

یک تیم بین‌المللی به رهبری پژوهشگرانی از مدرسه پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا از این تمرکز پا را فراتر گذاشته و یافته‌های خود را در مجله «Cancer Cell» منتشر کردند.

این گروه به رهبری دکتر زانگ لین دانشیار گروه زنان و زایمان و دکتر چی وان مدیر مرکز سرطانی ابرمسون، توالی RNA را به طور کامل استخراج کردند تا ژن‌های غیرکد کننده مرتبط با 13 نوع مختلف سرطان را شناسایی کنند.

دکتر زانگ برای اولین بار از این روش در تشخیص سرطان تخمدان استفاده کرد وهر دوی این مطالعات با حمایت‌های مرکز سرطان باسر در پنسیلوانیا انجام گرفت.

زانگ در این باره می‌گوید: توالی‌های RNA غیرکدکننده تقریبا سه چهارم از ژنوم انسان را تشکیل می‌دهند و برای توصیف ژن‌ها، اپی ژنتیک و سایر قطعات طولانی غیر کدکننده بسیار مورد نیاز هستند.

این مطالعه در حال حاضر اطلاعات بسیار مهمی را که در مورد سرطان تاکنون ناشناخته بود فاش کرد.

تیم مطالعه، RNA های فاقد کد را در سطح رونویسی ژنوم و اپی ژنتیک در بیش از 5000 تومور مختلف سرطانی از اطلس ژنوم سرطان و 935 رده سلول سرطانی که در دایره المعارف رده سلول‌های سرطانی جمع‌آوری شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که RNA های غیر کدکننده در مقایسه با پروتئین‌های کدکننده بیشتر به سلول‌های سرطانی و تومور‌های سرطانی تبدیل می‌شوند. به علاوه تغییرات RNA های غیرکدکننده بیشتر با تغییر در اصلاحات ژنتیکی که مستقیما بر روی خود ژن انجام می‌گیرد مرتبط است.

زانگ در این باره می‌گوید: ما معتقدیم نتایج به دست آمده از این تجزیه و تحلیل چندگانه یک منبع کامل جهت بررسی اختلالات RNAهای غیر کدکننده و تشخیص و درمان بالقوه این  RNAها برای سایر پژوهشگران فراهم ‌کند.

این گروه همچنین پلت فرم‌هایی برای پردازش زیستی اطلاعات جهت شناسایی RNA های غیرکدکننده مرتبط با سرطان و نمایش توابع ساختاری آنها ارائه کردند؛ یک پایگاه انفورماتیک که شامل اطلاعات بالینی در رابطه با تغییرات مولوکولی RNA های غیرکدکننده است، لیست کوتاهی از  RNAهای انتخاب شده برای مطالعه را در اختیار محققان می‌گذارد.

دومین روشی که آنها ارائه کردند، تشخیص موفقت‌آمیز تومور‌های جدید ژنی در RNA های غیر کدکننده است که BCAL8 نامیده می‌شود. پژوهشگران دریافتند که تکرار زیاد  BCAL8 ، باعث ترویج چرخه سلولی، که تقسیمات سلولی را کنترل می‌کند، می‌شود.

این بخش از مطالعه نه تنها مدارک کلی در رابطه با تحقیقات RNA های غیر کدکننده ارائه کرد بلکه یک پایگاه داده‌ای قابل تنظیم برای سایر پژوهشگرانی فراهم کرد که علا‌قمند به مطالعه RNA های غیر کدکننده و بررسی ساختار آنها هستند. این پایگاه داده‌ای با عنوان اطلس RNA های غیر کدکننده نام گذاری شد و توسط مرکز سرطان ابرمسون پنسیلوانیا اداره می‌شود.

زانگ درانتها می‌گوید: مطالعات ما شواهد قانع کننده‌ای را ارائه می‌دهد که اختلال در تنظیمات RNA های غیر کدکننده  انواع مختلفی از سرطان‌های ژنوم را در برمی‌گیرد و این تغییرات به طور موثری در نوع سرطان تاثیر گذار هستند. همچنین او می‌گوید: ما با این کار توانسته‌ایم روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان ارائه کنیم و انتظار داریم که با استفاده از این روش‌ها در آینده نزدیک اکتشافات جدیدی در رابطه با RNA های غیر کدکننده انجام بگیرد.