نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف نانو لوله های کربنی در بدن انسان

محققان دانشگاه پاریس ساکلی در تحقیقی که به تازگی بر روی کودکان مبتلا به بیماری آسم انجام داده اند در نمونه های مخاط بینی آنها نانو لوله های کربنی یافت کرده اند. بنا بر اظهارات محققان این نانو لوله ها در ریه این کودکان جای گرفته است. در واقع این اولین باری است که این نانو لوله های کربنی در بدن انسان ها یافت می شود.

هم چنین محققان این تحقیق در سلول های سیستم ایمنی ریه پنج مشارکت کننده در این تحقیق نانو لوله هایی یافت کردند که تحت عنوان ماکروفیج شناخته می شود. ماکروفیج ها ذرات ریز موجود در هوا را که در فرایند تنفس به صورت ناخواسته وارد بینی و ریه انسان می شوند را پاک سازی می کنند.

محققان در این باره بیان کردند که شمار دقیق این نانو لوله ها و منابع به وجود آورنده آن ا هنوز مشخص نیست هم چنین نمی توان ارتباط دقیقی بین بیماری آسم در این کودکان و وجود این لوله های کربنی یافت. با این حال مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که نانو لوله های کربنی در واقع با پاسخ های ایمنی بدن در ارتباط است.

شایان ذکر است که علیرغم تحقیقات انجام شده در این زمینه، هنوز هم اثرات وجود این نانو لوله های کربنی در سیستم تنفسی انسان به طور کامل مشخص نیست. دانشمندان در این باره بیان کرده اند که ممکن است با گذشت زمان بتوان به اثرات وجود این نانو لوله ها پی برد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل