14 درمان خانگی برای پسوریازیس

علاوه بر روشهای درمانی با دارو، راهکارهای ساده و خانگی وجود دارد که می‌تواند در تسکین این بیماری موثر باشد.

1-پوشاندن با لایه‌ای ضخیم از کرم مرطوب‌کننده

اگر به دنبال راهی برای برطرف کردن خارش پوست هستید، از کرم‌های مرطوب کننده سنگین و یا وازلین استفاده کنید. پوشاندن سطح زخم با لایه‌ای ضخیم از کرم یا وازلین به آب‌رسانی پوست و التیام زخم و کاهش قرمزی کمک می‌کند.

2- سرکه سیب برای پوست سر

مقداری از سرکه سیب را به طور خالص و یا مخلوط با آب روی سر خود قرار دهید و چند بار در هفته این کار را تکرار کنید. این دستور برای تسکین خارش سر بسیار مفید است.

پس از آنکه روی سر خشک شد آن را شستشو دهید. اگر پوست سرتان خراش و یا خونریزی دارد، از این روش استفاده نکنید زیرا سبب سوزش پوست سر خواهد شد.

3- نور آفتاب به میزان کم

کمی از زمان خود را در خارج از منزل بگذرانید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند در از بین بردن پسوریازیس کمک موثری باشد.

البته 5 تا 10 دقیقه در روز، زیر نور آفتاب بودن کافی است. زیرا بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار گرفتن نیز خطرناک است و ممکن است منجر به ابتلا به سرطان پوست شود. بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب در نقاطی از بدن که پسوریازیس ندارد استفاده شود.

4- نمک دریا

برای تسکین پوست خود کمی نمک دریا و یا نمک سولفات منیزیم را در یک وان پر از آب گرم بریزید و به مدت 15 دقیقه در آن قرار بگیرید. از یک لوسیون مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

5- کاپسایسین

به گفته محققان استفاده از این ماده که عامل اصلی تند بودن فلفل است، یک ترفند بسیار جالب برای کاهش درد، التهاب و قرمزی پوست به شمار می‌رود. اما در مصرف آن احتیاط کنید، زیرا ممکن است در بعضی افراد سبب سوزش پوست شود.

6- زردچوبه

ممکن است فکر کنید که زردچوبه یک گیاه زرد است که در بعضی غذاها استفاده می‌شود، اما مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند سبب فروکش کردن التهاب ناشی از پسوریازیس شود. می‌توانید آن را در غذاها امتحان کرده و یا به صورت مکمل استفاده کنید.

7- روغن درخت چای

این گیاه بومی استرالیاست، اما به صورت شامپو در همه نقاط جهان عرضه شده و اینطور به نظر می‌رسد که ممکن است در درمان پسوریازیس موثر باشد، البته هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

8- جو

برای تسکین پوست خود می‌توانید از این روش طبیعی استفاده کنید. کافیست در وان حمام مقداری جو را در آب خیس کرده و در آن نشسته و استراحت کنید. توجه داشته باشید که آب باید گرم باشد. زیرا آب داغ ممکن است سبب تحریک پوست شود.

9- مدیتیشن و یوگا

مدیتیشن به دلیل کاهش استرس ناشی از ابتلا به پسوریازیس می‌تواند کمک موثری در درمان آن باشد. به ویژه اگر به ورم مفاصل پسوریاتیک مبتلا هستید یوگا نیز بسیار کمک کننده است. زیرا درد مفاصل را کاهش و دامنه حرکتی اعضای بدن را افزایش می‌دهد.

10- جمع کردن پوست

اگر هنگام خواب روی پوست خود کرم مالیده و سپس آن را با پلاستیک ببندید بسیار موثر خواهد بود. می‌توانید روی این پلاستیک دستکش و یا جوراب که کمی تنگ باشد نیز بپوشید تا آن را جمع کند. این کار سبب جذب بهتر کرم مرطوب کننده توسط پوست می‌شود.

11- اسیدهای چرب امگا3

این ماده می‌تواند در برطرف کردن التهاب و تورم کمک‌کننده باشد. اکثر ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد سرشار از این ماده هستند. به جای آنها می‌توانید از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

اینکه اسیدهای چرب امگا3 تا چه حد در درمان پسوریازیس موثر هستند هنوز به طور کامل روشن نیست.

12- انگور اورگون

این گیاه همیشه سبز، چندان هم به انگور شباهت ندارد اما موسوم به انگور است. نام رسمی آن در بازار، گیاه ماهونیا است که معمولا 10 درصد از مواد کرم‌های مرطوب کننده را تشکیل می‌دهد.

13- رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این رژیم غذایی شامل ماهی، میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است. تحقیقات روی آن نشان داده است که در کاهش علائم پسوریازیس موثر است.

14- آلوئه‌ورا

مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه نیز به درمان پسوریازیس کمک می‌کند. می‌توانید از ژل یا کرم 0.5% آن استفاده کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید.

البته در مورد قرص آلوئه‌ورا مطالعات کافی وجود ندارد، بنابراین توصیه نمی‌شود.

منبع: webmd

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا