نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثر عصاره آبی برگ كرفس بر پارامترهای خونی

ایران دارای یك سنت غنی از دانش مبتنی بر گیاه در بهداشت و درمان است. در ایران، كرفس به طور سنتی برای انواع مختلفی از بیماری ها استفاده می شود. از این رو، دانشمندان ایرانی پژوهش ویژه ای را به انجام رسانده اند که هدف از آن بررسی اثر عصاره آبی برگ كرفس بر فاكتورهای هماتولوژیك و هورمون تستسترون در موش صحرایی نر بوده است.

روش بررسی این تیم به این ترتیب بوده است که برای انجام تحقیقات، تعداد 24 سر موش صحرایی بالغ به 3 گروه به ترتیب زیر تقسیم شدند: گروه كنترل و گروهای دریافت كننده. عصاره آبی برگ كرفس در دو دوز 100 و 200 (mg/kg) به مدت 30 روز متوالی از طریق گاواژ به آنها داده شد.

در پایان این دوره، همه حیوانات با شرایط بیهوشی كشته شدند و نمونه خون مورد نیاز از آنها جمع آوری شد، سپس فاكتورهای هماتولوژیك و هورمون تستسترون با استفاده از آزمایش های هماتولوژی و كیت تستسترون اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها حاکی از آن بودند که عصاره آبی برگ كرفس از میان فاكتورهای هماتولوژیك باعث افزایش هموگلوبین،RBC، MCH و WBC گردید و همچنین افزایش معنا دار میزان هورمون تستسترون را نشان داد. در مقایسه وزن موش ها در گروه های مختلف، اختلاف معناداری مشاهده نشد.

متخصصان از این نتایج این گونه نتیجه گیری کردند که استفاده از عصاره آبی كرفس می تواند سطح سرمی تستسترون و برخی پارامترهای خونی را در موش های صحرایی نر افزایش دهد.

منبع: اسرافیل منصوری، آمنه حردانی، اشرف زرگر، محمد رضا افضل زاده، 1394، بررسی اثر عصاره آبی برگ كرفس بر پارامترهای خونی و سطح تستوسترون سرم در موش صحرایی نر. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل