نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزیابی روان سنجی در بیماران ام اس در ایران

ارزیابی كیفیت زندگی به عنوان سنجش پیامد مولتیپل اسكلروزیس (ام اس) می تواند نقشی كلیدی در شناسایی اثرات نامطلوب بیماری و تاثیر درمان های مختلف در پیشرفت بهبودی بیماران داشته باشد. از این رو مطالعه ای با هدف بررسی مختصات روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه زمینه یابی سلامت (SF-36) در ام اس انجام شده است.

روش بررسی این تیم پژوهشی به این ترتیب بود که در شروع کار 162 بیمار به شیوه پیاپی گزینش شده و پایایی هم سانی درونی، اعتبار سازه، همزمان، پیش بین و افتراقی SF-36 ارزیابی شد كه برای نیل به آن از مقیاس شدت خستگی (FSS) و مقیاس 21 سوالی افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) استفاده گردید.

یافته ها حاکی از آن بودند که هم سانی درونی خرده مقیاس های SF-36 به استثنای عملكرد اجتماعی و مشكلات هیجانی مطلوب بود. تحلیل اعتبار SF-36 نشان داد كه كلیه گویه های پرسش نامه از همبستگی مثبت و نیرومندی با خرده مقیاس مربوط به خود برخوردارند و هر یك از خرده مقیاس ها همبستگی معكوس و نیرومندی با سازه های خستگی، افسردگی، اضطراب و استرس داشتند مولفه جسمانی SF-36 نسبت معناداری از واریانس نمره خستگی و مولفه روانی نیز نسبت معناداری از واریانس نمرات افسردگی، اضطراب و استرس را حتی پس از كنترل عوامل مخدوش كننده جمعیت شناختی سن، جنسیت، وضعیت تاهل و تحصیلات پیش بینی کردند و در نهایت، میانگین تمامی زیر مقیاس های SF-36 در دو گروه از بیماران خسته و نابهنجار نسبت به بیماران غیر خسته و بهنجار به طور معناداری كمتر بود.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که نسخه فارسی SF-36 اعتبار و پایایی مناسبی داشته و می تواند به منظور سنجش تاثیر پیامدهای ام اس بر روی كیفیت زندگی بیماران به كار رود.

منبع: قاسم صالح پور، سید موسی كافی، ایرج صالحی، سجاد رضائی، 1394، مختصات روان سنجی پرسش نامه زمینه یابی سلامت (SF-36) برای استفاده در مولتیپل اسكلروزیس: ارزیابی روان سنجی در بیماران ایرانی. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل