لزوم برنامه ریزی دقیق برای استفاده از فرصت های پساتحریم

شرایط پساتحریم و گسترش ارتباطات بین المللی کشور برای همه عرصه ها از جمله عرصه علم و فناوری یک فرصت ارزشمند است که استفاده درست از آن به شکوفایی و بالندگی هرچه بیشتر می انجامد. کشور ما با بهره گیری از نیروی جوان و تحصیلکرده بسیار زیاد، دسترسی به منابع و معادن و امکانات اولیه تولید و نیز پیشرفت های چشمگیر علمی در سال های اخیر، از پتانسیل بالایی برای دستیابی به یک جهش علمی و فناوری برخوردار است. تنها کافی است با فراهم کردن شرایط و انجام سرمایه گذاری لازم، زمینه بالفعل شدن این پتانسیل و آزاد شدن انرژی های نهفته علمی کشور مهیا شود تا نتایج درخشان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن را شاهد باشیم.

 بی تردید برای استفاده درست از فرصت پساتحریم، نیاز به برنامه ریزی دقیق و مدون و تهیه یک نقشه راه است تا دست اندرکاران و مدیران مربوطه با اجرای آن و حرکت در چارچوب های مشخص و معین، مسیر کشور به سمت توسعه علمی و فناوری را هموار کنند و از درافتادن به چرخه آزمون و خطاهای تکراری و بی حاصل بپرهیزند.

دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در گروی تبدیل علم به فناوری و سپس تبدیل فناوری به ثروت است که این مهم با تجاری سازی فناوری ها و عرضه آن به بازارهای جهانی میسر خواهد بود. بنابراین می بایست در کنار بهره مندی از تجارب کشورهای توسعه یافته در طراحی و اجرای این چرخه، از امکان توسعه مناسبات و روابط اقتصادی کشور برای عرضه محصولات و خدمات دانش بنیان به دیگر کشورها بهره برداری کنیم و با این کار ارزش افزوده بالایی نصیب کشور نماییم. تنها در این صورت است که می توان اقتصاد تک محصولی مبتنی بر فروش نفت را برای همیشه به بوته فراموشی سپرد و اقتصادی پایدار و مولد مبتنی بر دانش و فناوری بنیان نهاد. اقتصادی محکم و استوار که از گزند هرگونه تحریمی در امان است و به واسطه تکیه بر منبع پایان ناپذیر دانش و فناوری، هیچگاه دچار رکود و افت نخواهد شد.

محمدقسیم عثمانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فرصت ها و امکانات دوره پساتحریم برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور، گفت: در دوره پساتحریم با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد، امکان برقراری ارتباطات علمی و دانشگاهی با کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر فراهم می شود. رد و بدل کردن آخرین یافته های علمی، مراودات و رفت و آمدهای بین دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو و… به بالندگی علمی کشور کمک زیادی خواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد شرایط پساتحریم یک فرصت مناسب برای جامعه علمی کشور است که هم توانایی های خود را عرضه بکنند و هم از توانمندی های بیرونی برای تکمیل توانایی های داخل استفاده نمایند تا یک هم افزایی در بخش علمی صورت بگیرد که منجر به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی شود. این موضوع قطعا دستیابی و نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان را که یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است، به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه های متولی علم در کشور برای استفاده از ظرفیت های پساتحریم برنامه ریزی کرده اند؟ تصریح کرد: اینکه دستگاه های ذیربط برنامه ریزی کرده اند یا نه می بایست از خود آنها سوال شود اما آنچه مسلم است ما برای استفاده از این ظرفیت ها قطعا نیاز به برنامه دقیق، حساب شده و زمان بندی شده داریم تا از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.       

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا