نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصلاح علمی یک تحریف تاریخی

دو پژوهشگر بریتانیائی در حال بررسی و مطالعه نحوه مرگ کلئوپاترا مشهورترین ملکه مصر باستان هستند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ،  آندرو گری Andrew Gray پژوهشگر و سرپرست بخش خزندگان موزه منچستر Curator of Herpetology at Manchester Museum  و جویسی تیلدسلی Joyce Tyldesley پژوهشگر مصر شناس دانشگاه منچستر University of Manchester اعلام کردند ، مرگ کلئو پاترا و خدمتکار وی بر اثر نیش زهر آلود مار غیر محتمل بوده و نمی توان آن را پذیرفت .

به گفته جویسی تیلدسلی ، در متون تاریخی اعلام شده است که مرگ کلئوپاترا بر اثر خودکشی ناشی از گزیدگی توسط ماری سمی بوده که برای وی در یک سبد انجیر و به صورت مخفیانه از حومه شهر فرستاده شده بود . اما آندرو گری که یک متخصص برجسته در زمینه شناخت خزندگان و مارهای سمی است ،  درباره صحت این موضوع اعلام کرد : " این موضوع فقط درمورد مارهای کبری صدق نمی کند بلکه باید در نظر داشت که در صورت گزیدگی انسان توسط مارهای سمی ، تنها ده درصد احتمال مرگ وجود دارد و در بیشتر مواقع ، گزیدگی ها به صورت گزیدگی خشک dry bites هستند که طی آن هیچ سمی به بدن منتقل نمی شود . "

وی در ادامه افزود : " بسیاری از مارهای سمی از جمله کبری ها ، علاقه ای به استفاده از سم خود در مواقع عادی نداشته و مایل به نگهداری آن برای موارد ضروری مانند حفاظت از جان خود و یا شکار هستند . البته این به معنی خطرناک نبودن این مارها نیست زیرا تنها با ورود اندکی از زهر آن ها به بدن ، اختلالاتی در ارگان های مختلف از جمله سیستم عصبی به وجود می آید که انسان را خواهد کشت . اما این مرگ به صورت بسیار آهسته رخ خواهد داد . "

جویسی تیلدسلی در خاتمه توضیحات خود افزود : " کلئو پاترا مانند سایر ملکه ها و فراعنه مصر باستان به مارها علاقه زیادی داشته و مصریان باستان  اعتقاد داشتند مار ، نمونه یک مادر ایده آل است . همچنین این ملکه مشهور باور داشت که وی تجسمی از الهه ایزیس goddess Isis یکی از مشهور ترین خدایان مصر باستان است و به همین دلیل می تواند به شکل مار در بیاید . "

به هر حال ان چه که بدیهی است ، بر اساس مطالعات کارشناسان و متخصصان سم شناسی ، امکان مرگ این ملکه مشهور مصر باستان با زهر مار بسیار غیر محتمل بوده و این موضوع بیشتر یک روایت اغراق آمیز و افسانه ای است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل