امشب منتظر بارش شهاب سنگ ها باشید

بر اساس اظهار نظر ستاره شناسان و مراکز مطالعاتی نجوم ، روزهای پایانی هفته جاری و آغاز هفته آینده  ( جمعه ، شنبه و یک شنبه ) شاهد وقوع بارش شهاب سنگی بزرگی خواهیم بود . بر اساس این گزارش ، بارش شهاب سنگی فوق یا  Orionid meteor shower در این شب ها به اوج خود رسیده و مناظر بدیع و زیبائی در آسمان خلق خواهد شد .

ستاره شناسان در باره این رویداد مهم نجومی اعلام کردند که  بارش فوق یکی از بزرگترین و گسترده ترین بارش های شهاب سنگ در سال جاری است و دلیل آن نیز حرکت دنباله دار هالی Halley's Comet است که اوج این بارش در شب  بیست و دوم اکتبر ( سی ام مهر ماه ) خواهد بود .

گفتنی است دلیل نامگذاری این بارش شهاب سنگی با نام Orionids ، که ماخوذ از صور فلکی شکارچی است ، سرچشمه گرفتن این بارش از دنباله داری با همین نام است . این رویداد عموما در فصل پائیز و زمانی رخ می دهد که مدار زمین از فضائی که تحت تاثیر عبور دنباله دار هالی قرار دارد ، می گذرد  . آخرین باری که این اتفاق رخ داده است ، سال 1986 میلادی بوده و ستاره شناسان پیش بینی می کنند مشاهده بعدی این بارش شهاب سنگی  در سال 2061 میلادی رخ خواهد داد .

به گفته ستاره شناسان ، این بارش شهاب سنگی در طول یک هفته پایانی ماه اکتبر ادامه داشته ( هفته نخست آبان ) و به طور متوسط می توان انتظار عبور 50 تا 70 شهاب سنگ را در هر ساعت از آسمان کره زمین داشت .