ساخت سگ های نیرومند ژنتیکی در ژاپن

به تازگی گروهی از محققان ژاپنی موفق شده اند تا با استفاده از ابزاری قدرتمند برای ویرایش ژن ها  سگ هایی با عضلات بسیار قوی بسازند. هدف از انجام این پژوهش طراحی نمونه هایی از حیوانات بود که بیماری های فرساینده انسانی را به همراه داشته باشند. لازم به ذکر است که این کشف می تواند در تولید حیوانات خانگی سفارشی نیز بسیار موفق کاربرد داشته باشد.

تکنیک ارزان و بسیار قدرتمند ویرایش ژن که با نام CRISPR شناخته می شود هم اکنون جای خود را در مجامع علمی زیادی باز کرده است و تغییرات علمی چشم گیری را می توان از آن شاهد بود. زیست شناسان در طول سال های گذشته با استفاده از ابزار هایی که تحت عنوان برش و چسباندن مشهور هستند، به تغییر ژنتیکی جنین انسان، تولید میوه های جدید و ایجاد خوک های عضلانی پرداخته اند. از دیگر حیوانات استفاده شده در CRISPR می توان به بز، خرگوش و میمون اشاره داشت.

هم اکنون دانشمندان از این تکنولوژی برای خاموش کردن ژنی به نام MSTN در سگ های با نزاد بیگل استفاده کرده اند و به این ترتیب موفق شدند تا توده های عضلانی آنها را دو برابر کنند. محققان این تحقیق اظهار داشته اند که این سگ های ابرعضلانی هم اکنون می توانند در شکارکردن، فعالیت های پلیس و کاربرد های ارتشی مورد استفاده قرار گیرند اما هدف نهایی از انجام این پژوهش ایجاد سگ هایی با جهش های ژنتیکی دیگر از جمله پارکینسون و دیستروفی عضلانی بوده است.

لیانگزوی لای به عنوان یکی از راهبران این تحقیق، در این باره بیان کرد که: « هدف از انجام این پژوهش ایجاد سگ های مبتلا به بیماری های یاد شده و انجام تحقیقات زیست پزشکی بر روی آنها است. زیرا سگ های از لحاظ سوخت و ساز بدنی و همچنین ویژگی های آناتومیکی و فیزیولوژِکی بسیار شبیه به انسان هستند.»

به این ترتیب می توان این بیماری ها را به صورت کاملا جدیدی مورد آزمایش قرار داده و تحقیقات گسترده تری را درباره شرایط آنها به انجام رساند. به همین جهت نیز این آزمایش های ژنتیکی در حقیقت ممکن است به ساخت نمونه های آزمایشگاهی برای درمان بدل شده و به درمان بسیاری از بیماری های بشر منتهی شود.