نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت داروی ضد سرطان از گلسنگ درخت مرکبات

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که ماده موسوم به پاریتین parietin که در گلسنگ های خزه مانند تنه و شاخه های درختان مرکبات از جمله لیمو ، پرتقال و نارنج موجود است ، به طور بالقوه می تواند برای ساخت داروهای ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرد .

در این مطالعات ، دانشمندان موسسه مطالعات سرطان وینشیپ Winship Cancer Institute در دانشگاه اموری Emory University ؛ کشف کردند که پاریتین که با نام فیشن physcion نیز شناخته می شود قادر به کند کردن روند رشد سلول های سرطان خون leukemia و نابودی آن ها است . پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی خود دریافتند که  این ماده قادر به نابود کردن بخش عمده ای از سلول های سرطانی موجود در نمونه های خونی بوده و هیچ نوع عارضه نامطلوب و ماده سمی نیز در خون تولید نمی کند .

گفتنی است این پژوهش ها به سرپرستی جینگ چن Jing Chen در حال پی گیری است و وی در حین بررسی خواص بازدارنده متابولیک آنزیم 6PGD به طور تصادفی خاصیت ضد سرطانی ماده پاریتین parietin را کشف کرد . 

جینگ چن در رابطه با این موضوع گفت : " این بخش از اثر واربورگ Warburg effect موجب تغییر ساختار سوخت و ساز سلول های سرطانی شده  و ما دریافتیم که آنزیم 6PGD نقش مهمی در سوخت و ساز سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان دارد . "

تیم پژوهشی موسسه مطالعات سرطان وینشیپ برای بررسی دقیق تر این تاثیرات ، اقدام به نمونه برداری از بافت های سرطانی یک بیمار مبتلا به سرطان خون از نوع lymphoblastic leukemia کردند که این بیماری در وی به مرحله حاد رسیده بود . پژوهشگران پس از کشت این سلول ها در محیط آزمایشگاه به آن ها ماده موسوم به پاریتین parietin را اضافه کرده و پس از چهل و هشت ساعت دریافتند که بیش از نیمی از سلول های سرطانی در نمونه مورد کشت قرار داده شده ، به طور کامل از بین رفته و همچنین هیچ کدام از سلول های خونی سالم ، آسیب ندیده اند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی منتشر Nature Cell Biology  شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل