نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس در چهارمحال و بختیاری ایجاد می شود

هرباریوم مکانی است که در آن نمونه های خشک شده گیاهان را به شیوه های علمی خاص نگهداری می کنند؛ اهمیت هرباریوم ها به نسبت تعداد نمونه های موجود در آنها و وسعت مناطقی است که نمونه های گیاهی آنرا در بردارد. 
هرباریومها از منابع علمی دائمی و قابل دسترس گیاهشناسان اند که می توانند با مراجعه به نمونه های گیاهی موجود در آنها، اطلاعات لازم در مورد عناصر پوشش گیاهی هر سرزمین را به آسانی به دست آورند. 
در همین پیوند، رییس مرکز تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع کشور شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا در شهرکرد اظهار کرد: این هرباریوم با تمرکز گیاهان دارویی منطقه زاگرس در 20 هکتار از زمین های کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد راه اندازی می شود.
عادل جلیلی ادامه داد: با راه اندازی شعبه گیاه شناسی زاگرس در چهارمحال و بختیاری، می توان یکهزار و 500 گونه گیاهی کشور و جهان را جمع آوری و تولید کرد.
وی افزود: در صورت راه اندازی هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس در چهارمحال و بختیاری، به راحتی می توان بین 30 تا 40 سال، گونه های گیاهی مورد نظر را در سردخانه های استاندارد این مرکز نگهداری کرد.
او تصریح کرد: احداث مجموعه آزمایشگاهی مجهز و راه اندازی بانک ژن، در هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در حفظ ذخایر ژنتیکی دارد.
رییس مرکز تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع کشور بیان داشت: در صورت تأمین بودجه، هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس در چهارمحال و بختیاری تا دو سال آینده آماده بهره برداری می شود.
وی اضافه کرد: به منظور سرعت بخشی به اجرای این پروژه مهم، می توان از توان بخش خصوصی نیز استفاده کرد.
 زیرساخت های لازم برای راه اندازی هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس در چهارمحال و بختیاری مانند آب، برق و گاز هم اکنون در سایت 45 هکتاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان واقع در شهرکرد آماده است.
از این سایت 20 هکتار به هرباریوم گیاهان دارویی زاگرس اختصاص می یابد.
در استان چهارمحال و بختیاری دو هزار و 60 گونه گیاه دارویی رویش دارد که از این تعداد 960 گونه انحصاری این استان است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل