رود ارس عاری از هرگونه آلودگی رادیواکتیو است

 محمد جواد سروش روز سه شنبه در نشست خبری افزود:از سال 1380 نشست های مشترکی در مورد آلودگی رود ارس میان دو کشور ایران و ارمنستان برگزار شده است که منجر به تبادل 12 تفاهم نامه شده است.
وی با بیان اینکه آلودگی رود ارس مربوط به معدن مس ارمنستان است، اظهارکرد: آلودگی رود ارس مربوط به سه بخش آبهای سطحی، رسوبات و موجودات کف زی است که تاکنون ارمنستان آلودگی رسوبی و موجودات کف زی را نمی پذیرفت.
سروش ادامه داد:اما با پیگیری ها و برگزاری جلسات متعدد میان ایران و ارمنستان ، مسوولان ارمنستان آلودگی هر سه بخش را پذیرفتند.
وی گفت:گزارش ها نشان می دهد در آبهای سطحی رود ارس آلودگی وجود ندارد و مشکل در رسوبات است چون آلودگی ها ته نشین می شود، اکنون ارمنستان متعهد شده است که در اولین فرصت موضوع آلودگی های رسوبی را برطرف کند.
سروش افزود: در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به ارمنستان در نشستی با وزاری محیط زیست و انرژی این کشور قرار شد در مدت یک ماه آینده برنامه اجرایی آلودگی های رسوبی رود ارس پیگیری شود.
وی ادامه داد: بر این اساس تفاهم نامه ای به امضا رسید تا سال 2016 آلودگی های رسوبی و موجودات کف زی برطرف شود.
سروش با اشاره به برخی ملاحظات سیاسی با کشورهای همسایه گفت: با این اوصاف تاکنون دو مرتبه درمورد آلودگی رود ارس به ارمنستان تذکر داده ایم.
ارس یکی از طولانی ترین رودخانه های داخلی ایران با آبهای خروشان است که به دلیل آلودگی در مسیر خود به دومین چالش بزرگ زیست محیطی منطقه شمال غرب پس از دریاچه ارومیه تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا،این رودخانه به طول هزار و 72 متر مرز بین ایران با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا