نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اهمیت یا ضرورت رژیم غذایی قبل از بارداری

هدف این گروه، دستیابی به دانش و شناخت مکانیسم های پایه تاثیر رژیم غذایی بر بیماری ها به منظور کشف راهکارهای مفیدتر و تاثیرگذارتری برای درمان بیماری ها است.

مت سیلور، درجه دکتری خود را در رشته بیوانفورماتیک و ژنتیک آماری از کالج سلطنتی لندن کسب کرده است . در گفتگوی زیر سیلور به سوالات متعددی درباره اهمیت یا ضرورت رژیم غذایی قبل از بارداری پاسخ میدهد:

 در دنیای علم امروزی چه اندازه راجع به تاثیر رژیم غذایی مادر در هنگام بارداری بر روی DNA فرزند و خطر ابتلا به بیماری ها اطلاع داریم؟

در انسان ها، تاثیر سوء تغذیه در مادران در هنگام بارداری کاملا ثابت شده است. رژیم غذایی بد مادران، بر روی رشد، تکوین و بیماری های احتمالی در طول زندگی تاثیر منفی می گذارد. با این وجود، در رابطه با تاثیر رژیم غذایی در دوره قبل از بارداری اطلاعات کمی در دسترس است.

مطالعات بر روی مدل های حیوانی نشان داده است که موش های بارداری که تحت رژیم غذایی غنی از ویتامین B12، فولیک اسید، بتائین و کولین قرار گرفته اند، فرزندانی با وزن متعادل دارند و به بیماری ها کمتر حساس هستند. به طور کلی، تغییراتی بر روی ماده ژنتیکی افراد به وجود می آید که با نام تغییرات اپی ژنتیکی شناخته می شوند. یکی از این تغییرات اضافه شدن "متیل" بر روی DNA است که به نظر می رسد بر روی رشد جنین موثر است. به زبان ساده، رژیم غذایی مادر قبل از بارداری بر روی  تغییراتی که در DNA فرزند به وجود می آید، تاثیر مستقیم دارد.

ژن VTRNA2-1 چیست و تحقیقات شما بر روی این ژن چه نتایجی در بر داشته است؟

ژن VTRNA2-1 یک ژن RNA غیر کد کننده است. به این معنا که این ژن برخلاف بسیار از ژن های دیگر، پروتئینی تولید نمی کند. تحقیقات گذشته نشان داده اند که این ژن در تنظیم پاسخ ایمنی بدن به عفونت های ویروسی نقش دارد. همچنین، نقش این ژن به عنوان یک ژن سرکوب کننده تومور نیز ثابت شده است که تاثیر آن را در مقاومت به برخی انواع سرطان نشان می دهد. مطالعات گذشته نشان می دهد که این ژن هنگام لقاح و تشکیل جنین متیله می شود. اما این تغییرات در هر فردی متفاوت است و در واقع تحت تاثیر محیطی است که مادر در آن قرار می گیرد. عواملی مانند فصل های بارانی یا خشک، میوه ها و غذاهای مخصوص یک فصل می تواند بر روی این ژن تاثیر بگذارد.

فکر می کنید چرا ژن VTRNA2-1 به طور اختصاصی با رژیم غذایی مادر قبل از بارداری تحت تاثیر قرار می گیرد؟

ما در حال حاضر اطلاعات کافی در این مورد نداریم. اما حدس زده می شود که این تغییرات به دلیل اتفاقاتی است که در نوع DNA صورت می پذیرد. دوره قبل از بارداری و اوایل آن ، دوره بسیار مهمی برای تغییرات اپی ژنومی است.

چه توصیه ای برای خانم هایی دارید که در آینده ای نزدیک قصد باردار شدن دارند؟

اول از همه، لازم به ذکر است که تحقیقات ما بر روی تغذیه قبل از بارداری، تغذیه مناسب در طول دوره بارداری را نفی نمی کند و هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. بنابراین، بهترین توصیه پیروی از رژیم غذایی مناسب و غنی در دوران قبل از بارداری و در طول آن است.

در مورد تحقیقات انجام شده بر روی تغذیه قبل از بارداری، باید بگویم که هنوز به اندازه کافی اطلاعات در دست نداریم که بتوانیم توصیه ای داشته باشیم. تنها نکته واضح این است که استفاده از مکمل های فولیک اسید می تواند از اختلالات عصبی جلوگیری کند.

در چه دوره ای رژیم غذایی تاثیرات خود را نشان می دهد؟

به یک نکته باید توجه داشته باشیم: با وجود اینکه مطالعات ما نشان می دهد که تغییرات اپی ژنومی می تواند در بافت های مختلف اتفاق بیافتد اما بسته به زمان و طبیعت آن ماده غذایی ممکن است این تغییرات تنها در بافت های خاصی مانند کبد یا سلول های چربی اتفاق بیفتد.

با این وجود باید در نظر داشت که این زمینه، همچنان مورد بحث و بررسی است و دائما در حال تغییر است. نظر من این است که ژن های مختلف می توانند به رژیم های غذایی مختلف و مواد غذایی متنوع حساس باشند و باعث واکنش بدن به بیماری های مختلف در طول عمر شوند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل