نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دولت باید نگران مهارت صنعتی نداشتن دانشجویان باشد

مهراد تاکید کرد: به ادعای مسئولان برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت شرکت‌های دانش بنیان داریم.

دکتر جعفر مهراد در گفت و گوبا ایسنا،  توسعه اقتصادی،‌فنی و اجتماعی هر ملتی را به کیفیت سرمایه‌های انسانی وابسته دانست که شایستگی لازم را از طریق یادگیری کسب می‌کنند و افزود: هرچه کیفیت یادگیری بیشتر باشد میزان رشد بیشتر بوده و رسیدگی به اهداف خاص سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی آموزش و تربیت نیروی انسانی را زمینه‌ساز توسعه سریع جوامع ذکر و اظهار کرد: از این رو آموزش عالی مهمترین راه تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز برای کلیه بخش‌های اقتصاد ملی یک کشور محسوب می‌شود؛ چراکه در این ساختار، آموزش عالی انواع و اشکال آموزش‌ها که به تخصصی شدن دانش‌ها منجر می‌شود را ارائه می‌دهد و افراد را قادر می‌سازد تا در رشته‌های تحصیلی خود مهارت‌های لازم را به دست آورند.

مهراد، اضافه کرد: ایده‌آل آن است که دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران که تعداد آنها اعم از دولتی و غیر دولتی کوچک و بزرگ به صورت قارچ گونه به 2 هزار و 600 موسسه رسیده است، با گوناگون ساختن و تقویت برنامه‌های علمی و تحقیقاتی، به صورت مطلوب در توسعه ملی مشارکت کنند.

وی با تاکید بر تمرکز دانشگاه‌های کشور بر تربیت نیروی انسانی با کیفیت به منظور تامین نیازهای صنعتی و سرمایه انسانی ملی، خاطرنشان کرد: همانند سایر کشورهای در حال توسعه، توسعه در ایران نیازمند وجود و فراوانی نیروی‌های انسانی شایسته و متعهد است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که با تعداد بی‌شماری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه هستیم، اضافه کرد: ناکامی شرکت‌های صنعتی و صنایع در جذب فارغ التحصیلان عمدتا به عدم ارتباط آموزش‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت نسبت داده می‌شود.

مهراد در عین حال یادآور شد: اما دانشگاه‌های بزرگ و صنعتی بر این باور هستند که نیروهای انسانی فارغ التحصیل از توانایی‌های لازم برای حمایت از برنامه‌های شرکت‌ها و تولیدات صنایع برخوردار هستند؛ با این وجود همچنان رابطه منسجمی میان گفته‌ها و عمل‌ها مشاهده نمی‌شود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه تغییر در آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی برای برطرف کردن برخی مشکلات در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار داشت: مشاور قرار دادن معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها در صنایع کشور از دیگر پیشنهاداتی است که وزارت علوم در این زمینه مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: آن چه که هم اکنون قابل مشاهده است وجود جمعیت کثیری از فارغ التحصیلان بیکار است که از این نظر باید از آموزش عالی به دلیل کوتاهی در تبدیل تئوری به عمل و از صنعت به خاطر عدم برنامه ریزی برای جذب نیرو انسانی انتقاد و عیب‌جویی کرد.

چهره ماندگار علمی کشور با تاکید بر این که ایران به سرعت به سیاست‌هایی نیاز دارد که بر همبستگی دانشگاه‌ها و صنایع تمرکز داشته باشد، اظهار داشت: آموزش عالی با همکاری صنعت، مسوول تربیت سرمایه‌های انسانی است و اگر قرار باشد دانشگاه‌ها دستخوش تغییر و تحول شوند باید به نیازهای جامعه پاسخ دهند.

مهراد خاطرنشان کرد:‌ دولت باید به طور جدی نگران این مساله باشد که دانشگاه‌ها نسلی از فارغ‌التحصیلانی را تربیت ‌می‌کنند که به ادعای مسوولان بخش‌های تجاری و صنعتی کیفیت تحصیلی آنها با نیازهای کاری کشور مطابقت ندارد.

وی تعداد دانشجویان کشور را 4 میلیون و 600 هزار نفر ذکر کرد و یادآور شد: این رقم درصد قابل توجهی از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی تربیت دانشجویان ماهر و انجام پژوهش‌های کاربردی، کمبود بودجه است.

مهراد با تاکید بر این که سهم پژوهش در دانشگاه‌های کشور از تولید ناحالص داخلی کمتر از نیم درصد است، گفت: اخیرا دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از ابلاغ قانون یک درصد بودجه سهم پژوهش از اعتبارات دستگاه‌های دولتی خبر داده است و در این زمینه آیین نامه و مصوبات خوبی وجود دارد که لازم است دولت به آن توجه کند.

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام، با بیان این که سیاست‌های کلی علم و فناوری کشور، افزایش بودجه پژوهشی از تولید ناخالص داخلی به چهار درصد را به ایران 1404 تکلیف کرده است، ادامه داد: از این رو لازم است تا بخش‌های صنعتی و تجاری طرح منابع انسانی خود را برنامه‌ریزی کنند. این طرح می‌تواند به دانشگاه‌ها در تمرکز و توجه به مهارت‌های مورد نیاز صنعت کمک کند.

وی اضافه کرد: به موازات این طرح،‌دانشگاه‌ها باید به تربیت نیروی انسانی واجد شرایط صنعت مبادرت ورزند و نیازهای جامعه را از نظر مهارت و سطح تشخیص دهند؛ چراکه نبود هم افزایی میان دانشگاه و صنعت خسارات جبران‌ناپذیری را بر کشور وارد می‌کند.

مهراد با تاکید بر این که دانشگاه‌ها به صنعت و صنعت به دانشگاه‌ها نیاز دارند، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هر زمان دیگری نیاز به تقویت دارند و باید مورد حمایت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری علم و فناوری کشور قرار گیرند و انتظار می‌رود کارآفرینان و صنایع درباره ایده‌های خود سرمایه گذاری کنند؛ چراکه نتایج این نوع سرمایه گذاری به صنعت باز می‌گردد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل