نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوآوری نیازمند دانش عمیق و نه صرفا همکاری میان‌رشته‌ای است

بسیاری از نوآوری‌های دارای تاثیر و بازخورد بالا،زمانی رخ می‌دهند که دانش افراد حاضر در رشته‌های مختلف برای خلق ایده‌ای جدید درباره تحقیقات قبلی گرد هم می‌آیند.

اما جدیدترین یافته‌های محققان مدرسه مدیریت روتمان در کانادا به رهبری «کیوان وکیلی» و «سارا کاپلن» نشان می‌دهد ایده‌های جدید و خلاقانه و دارای پتانسیل‌های بالا در بلندمدت، نیازمند دانش عمیق در حوزه‌ای خاص هستند.

سازمان‌هایی که از این موضوع صرف‌نظر می‌کنند و فقط به دنبال ترکیب‌کردن دانش از قبل موجود هستند، بزرگ‌ترین دستاوردهای بالقوه را از دست خواهند داد.

به گفته سارا کاپلن، پروفسور مدیریت استراتژیک در مدرسه روتمان و یکی از رهبران ارشد این مطالعه، دوباره ترکیب‌کردن دانش موجود فقط قطعه‌ای از یک پازل است. کاپلن این پژوهش را به همراه کیوان وکیلی، استادیار مدرسه تجاری لندن و فارغ‌التحصیل مقطع دکترا از مدرسه روتمان انجام داده است.

پروفسور کاپلن گفت: مدیران باید سازمان‌ها را برای هر دوی تحقیقات عمیق و ترکیب دانش‌های موجود در حوزه‌های مختلف طراحی کنند.

تحقیقات قبلی سطح نوآوری را با این نکته بررسی کرده بودند که یک پتنت تا چه حد در ثبت پتنت‌های بعدی به آن ارجاع داده می‌شود.

به گفته وکیلی و همکارش، این تحقیقات کارآیی اقتصادی ایده جدید را ارزیابی می‌کنند اما این موضوع را نمی‌سنجند که ایده جدید به چه میزان نوآورانه است.

محققان حاضر در این پژوهش مواردی را بررسی کردند که در آن‌ها زبان و شرایط جدید در اطلاعات پتنت ثبت شده بودند و نشان‌دهنده معرفی ایده‌های کاملا نو بودند. آن‌ها از نوعی تکنیک تحلیل متون علمی رایانه‌ای موسوم به مدلبندی موضوعی برای تحلیل خود استفاده کردند که این مدل محصول نوآوری خود کاپلن و وکیلی بود. آن‌ها این مدلبندی را طی دوره زمانی 20 ساله به حوزه فناوری نانو اعمال کردند.

دانشمندان دریافتند پتنت‌هایی که نشان‌دهنده نوآوری واقعی بودند با دانش عمیق‌تری درباره سوژه تحقیقاتی مرتبط بودند؛ آن‌ها همچنین پی بردند پتنتی که نشان‌دهنده هر دوی کارآیی اقتصادی و نوآوری باشد، نادر بود.

در این میان، فقط یک درصد از تمامی پتنت‌های حاضر در نمونه موردی آن‌ها دارای هر دوی کارآیی اقتصادی و نوآوری بودند با این حال، این میزان پتنت دارای بالاترین بازخورد و تاثیر در درازمدت بر روی نوآوری‌های بعدی بود.

ارزیابی این که چرا چنین رقمی تا این حد پایین است و این که سازمان‌های چگونه می‌توانند این رقم را افزایش دهند، موضوع مقاله بعدی وکیلی و همکارش است.

این تحقیق سازمان‌ها را درباره اهمیت ایجاد پل‌هایی در درون شبکه نوآوری‌شان آگاه می‌کند به طوری که آن‌ها ایده‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند که دارای هر دوی بازخورد اقتصادی و نوآوری باشد.

این پژوهش در Strategic Management Journal منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل