نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اخبار کوتاه از جهان پزشکی

 محققان می گویند با اقدام ساده ای مانند بریده بریده نفس کشیدن می توان از بروز شایع تریع نوع غش کردن پیشگیری کرد.
سنکوپ راجعه یا غش کردن (syncope or faint ) از دست دادن گذرای هوشیاری به علت اختلال در متابولیسم مغز در نتیجه کاهش جریان خون یا اکسیژن رسانی به مغز است و می تواند بر اثر ایستادن طولانی مدت و یا بلند شدن سریع رخ دهد.
سنکوپ می تواند عوارضی جدی در پی داشته باشد، به طوری که اغلب با سقوط افراد روی زمین، دچار جراحت می شوند و یا حرکت و توانایی آنها برای مراقبت از خودشان کاهش می یابد. همچنین افسردگی در مبتلایان به این بیماری شیوع دارد. 
محققان در یک مطالعه روی افراد 56 و 62 ساله متوجه شدند که دو بار، بریده بریده نفس کشیدن باعث ثابت باقی ماندن فشار خون و ضربان قلب می شود و از بروز حمله غش جلوگیری می کند.
به گفته محققان، بریده بریده نفس کشیدن یک اثر سمپاتیک قوی دارد که فعالیت های غیر طبیعی پاراسمپاتیک را در بیماران مهار می کند. 

*** با وجود فواید آنتی اکسیدان ها برای افراد سالم، اما محققان پس از مطالعه روی موش ها متوجه شدند که مصرف این مواد باعث تحریک سلول های سرطانی و رشد آنها می شود. 
به گفته محققان، این مطالعه بازتاب دهنده مطالعات دیگری است که نشان می دهد تومورهای بیماران سرطانی در حین درمان با آنتی اکسیدان ها رشد می کنند. این موضوع به این دلیل است که سلول های سرطانی بیشتر از سلول های عادی از آنتی اکسیدان ها استفاده کرده و رشد می کنند.
محققان دانشگاه تگزاس با انجام این مطالعه جدید، مصرف پرو- اکسیدان ها را برای بیماران سرطانی توصیه می کنند.
محققان در این مطالعه به بررسی پیشگیری از گسترش تومورهای سرطانی در موش ها پرداختند. آنها سلول های ملانومای انسانی را به موش ها پیوند زدند و برخی از موش ها را با آنتی اکسیدان ها و بقیه را بدون دادن این مکمل ها درمان کردند.
محققان متوجه شدند سرطان در موش هایی که مکمل های آنتی اکسیدان دریافت کرده بودند، نسبت به موش هایی که از این مکمل ها دریافت نکرده بودند، سریعتر گسترش یافت.
محققان متذکر می شوند که درمان بیماران سرطانی با پرو-اکسیدان ها راهکار بهتری است زیرا تنش اکسیداتیو (تبدیل رادیکال های غیرفعال اکسیژن به رادیکال های فعال آن) ناشی از آن موجب محدود کردن گسترش تومورهای سرطانی می شود.
این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

***محققان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می کنند که کلید مغزی رویا دیدن در هنگام خواب را کشف کرده اند، کشفی که می تواند راه را برای درمان اختلالات روانی و عصبی مانند بیماری های آلزایمر و پارکینسون هموار سازد.
محققان در یک مطالعه روی موش ها متوجه شدند که فعال کردن برخی نرون ها در یک منطقه مغزی به نام پیاز مغز (مدولا) موجب تحریک مرحله ای از خواب به نام حرکت سریع چشم (REM) در عرض چند ثانیه می شود. اما از فعالیت انداختن این نرون ها به توانایی آنها برای ورود به مرحله حرکت سریع چشم صدمه می زند.
REM یک مرحله از خواب پستانداران است که حدود 25 درصد از چرخه خواب ما را تشکیل می دهد، به طوری که این مرحله اولیه خواب به طور معمول حدود 70 تا 90 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می دهد.
یکی از مشخصه های این مرحله از خواب، رویا دیدن است و حرکات تصادفی چشم و فلج شدن موقت عضله از دیگر مشخصه های این مرحله از خواب است.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که نرون های گابا موجود در پیاز مغز موش های خواب، موجب تحریک مرحله حرکت سریع چشم خواب در عرض چند ثانیه می شود، در حالی که از فعالیت انداختن این نرون ها در جریان خواب توانایی آنها را برای ورود به این مرحله از خواب، کاهش می دهد و یا این مرحله را کاملا متوقف می کند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل