کنفرانس علوم فضا و ارتباطات برگزار شد

دکتر منگو چو از موسسه فناوری کیوشو (KIT) ژاپن، دکتر مزلان عثمان از آکادمی علوم مالزی، دکتر محمود اسماعیل از دانشگاه کبانگسان مالزی، دکتر دیوید ماتولاک از دانشگاه کارولینای جنوبی، سخنرانان اصلی این کنفرانس بودند.

اخترفیزیک و نجوم: منظومه شمسی، فیزیک خورشیدی، ستاره‌ها، سیارات فراخورشیدی و سیستم ستاره‌ای، کهکشان‌ها و کیهان‌شناسی، ابزار نجومی، علوم جوی: آب و هوای فضا، جو بالا و پایین، آلودگی و تغییرات آب و هوایی، علم زمین و سنجش از راه دور: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، علوم محیط زیست، برنامه‌های کاربردی سنجش از راه دور، ماهواره و فناوری ارتباطات: ارتباطات بی‌سیم از طریق ماهواره، شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های موقعیت‌یاب، سیستم‌های کنترل ماهواره‌ای، مدیریت بحران: فناوری ماهواره‌ای در مدیریت حوادث، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تیم‌های واکنش اضطراری، مدیریت و آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی، فضا و  تغییرات آب و هوایی: تغییرات خورشیدی، برنامه‌های کاربردی فناوری فضایی، شناسایی تغییرات آب و هوایی و تنوع طبیعی، مهمترین محورهای کنفرانس IconSpace2015 را تشکیل می‌دادند.

در مجموع 109 مقاله از محققان و پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، استرالیا، اندونزی، پاکستان، تایوان، ترکیه، روسیه، ژاپن، سنگاپور، عربستان سعودی، کره جنوبی، مالزی، نیجریه، هند، طی سه روز برگزاری این کنفرانس ارائه شدند.

• خلاصه سخنرانی دکتر منگو چو:

میکرو/ نانو/ پیکو ماهوارهها، آزمایش، ایمنی، استاندارد بینالمللی: شاهد افزایش تقاضای روزافزون برای میکرو/ نانو و پیکو ماهواره‌ها در سراسر جهان هستیم. آمار اخیر نشان می‌دهد که در سال 2014 نزدیک به 140 ماهواره کوچک با وزن کمتر از 10 کیلوگرم به فضا پرتاب شده‌اند.

هدف از توسعه این نوع از ماهواره‌ها، تقویت فعالیت در بخش فضایی و ایجاد انقلابی در دسترسی به فضا است که منافع زیادی برای بشریت خواهد داشت. به همین منظور، نیازمند توسعه هرچه بیشتر فناوری ماهواره‌ها، پرتاب، ایستگاه‌های زمینی، زیرساخت‌های آزمایش، استانداردهای بین‌المللی و گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه فضا هستیم.

• خلاصه سخنرانی دکتر مزلان عثمان:

حل مشکلات از طریق راه حلهای مبتنی بر فضا: امروزه کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که به دانش فضایی یا اطلاعات تهیه شده توسط ماهواره‌ها وابسته نباشد؛ به همین دلیل کشورهای مختلف بشدت پیگیر توسعه برنامه‌های فضایی خود هستند. راه حل‌های مبتنی بر فضا – بخصوص در مسائل زیست محیطی – برای رسیدن به توسعه پایدار ضروری هستند.

اما باید توجه داشت که حفاظت از فضا، برای تضمین زندگی و آینده نسل‌های بعدی و همچنین کمک به حل مشکلات زمین، امری بسیار جدی و حیاتی است.