نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اطفای حریق با بالگرد بدون خلبان

بالگردهای لاکهید مارتین و کمان K-MAX در افغانستان به عنوان بالگرد های بدون خلبان برای حمل و نقل بار مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود این بالگردها قرار است به زودی برای کمک به حیوانات و طبیعت ایالات متحده نیز مورد استفاده قرار گیرند. شرکت های سازنده این بالگرد ها، قابلیت جدیدی به بالگردهای یاد شده اضافه کردند که می تواند برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار گیرد. آنها این بالگردها را در تاریخ 14 اکتبر سال میلادی جاری به مقامات فدرال واقع در آیداهو معرفی کردند.

معرفی این بالگردها و نمایش آنها در شرایطی انجام گرفت که خلبان مقرر در بالگرد نمونه در تمام مدت پرواز دستان خود را بالا گرفته بود. این کار برای این بود که به تماشاچیان خود نشان دهد که بالگرد کاملا به صورت خود مختار و بدون کوچک ترین دخالتی در حال پرواز است. این پرواز حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و در طول مدت آن بالگرد یاد شده هفت وظیفه مختلف که شامل رساندن آب به اهداف از پیش تعیین شده بود را به خوبی به انجام رساند.

این بالگردها قادرند در شب و مکان های با دید محدود (مانند مکان هایی در اثر آتش سوزی از دود غلیظ پوشیده شده اند) نیز بدون به خطر انداختن جان خلبانان به راحتی پرواز کنند. علاوه بر این موارد، بالگردK-MAX که در نمایش آزمایشی یاد شده به کار گرفته شده بود می توانست هم به وسیله دستگاه کنترل از راه دور و هم به صورت خود مختار به مسیر یابی بپردازد. این قابلیت در زمانی کاربرد خواهد داشت که ارتباط دستگاه کنترل با بالگرد قطع می شود. در چنین شرایطی اگر مسیر از پیش تعیین شده ای برای K-MAX تعریف شده باشد، این بالگرد به صورت خودکار به سمت آن منطقه پرواز خواهد کرد.

این بالگردبر سه روش ارتباطی به مرکز کنترل خود متصل می شود و هم چنین از دو ماهواره متفاوت نیز برای مسیر یابی استفاده می کند. مقامات فدرال آمریکا هنوز هم به شرکت های تولید کننده بالگردهای بدون خلبان فرصت داده اند تا محصولاتشان را ارائه کنند اما مطمئنا تا تابستان آینده از این دسته از بالگردها برای اطفاء حریق استفاده خواهد شد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل