دانشگاه شهید باهنر کرمان میزبان سال جهانی نور

در این نشست دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس همایش، علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان و دکتر محمد بلوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

دکتر ولایتی با اشاره به تعیین سال 2015 توسط یونسکو برای بزرگداشت ابن هیثم بصری، گفت: امسال هزارمین سال تألیف کتاب المناظر و المرایا توسط ابن هیثم است و به همین مناسبت و با پیشقدمی دانشگاه شهید باهنر کرمان همایشی را در روزهای ششم و هفتم آبان‌ماه با حضور و سخنرانی تعداد قابل توجهی از پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی ضمن برشمردن خدمات علمی ابن هیثم از پیشگامی او در تبیین قوانین انعکاس و انکسار نور، فیزیک رؤیت و درک بینایی، پایه‌گذاری اساس ذره‌بین و نقد نجوم بطلمیوسی به عنوان برخی از شاخص‌ترین خدمات علمی وی یاد کرد و گفت: ابن هیثم یکی از بزرگان صاحب نام حوزه تاریخ علم تمدن اسلامی است که به خصوص در حوزه‌های فیزیک، نورشناسی، ریاضیات و نجوم، کارهای بزرگی انجام داده و اقداماتش در مورد انعکاس و انکسار نور و فیزیک رؤیت و درک بینایی به عنوان کارهای برجسته در تاریخ علم ثبت و ضبط شده است.

ولایتی با بیان این مطلب که ابن هیثم نخستین کسی بود که قوانین انکسار نور را تدوین کرد، افزود: او برخلاف آن چه که در گذشته و توسط کسانی همچون بطلمیوس و دیگران بیان شده بود، فیزیک رؤیت را به درستی بیان کرد و اثبات کرد که رؤیت اجسام نه با تابش نور از چشم به جسم، بلکه به دلیل انعکاس نور از خود جسم و یا یک منبع ثالث اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به روشی که ابن هیثم برای اثبات این مطلب به کار گرفته بود، گفت: ابن هیثم برای نشان دادن چگونگی رؤیت با شبیه‌سازی چشم چیزی به اسم اتاق تاریک ساخت و همین اتاق تاریک ابن هیثم بعدها مبنایی برای اختراع دوربین شد.

وی همچنین به تدوین پایه‌های ریاضی و فیزیکی ذره‌بین توسط ابن هیثم اشاره کرد و گفت: با مبانی‌ای که ابن هیثم فراهم کرد 300 سال پس از او ذره‌بین در ایتالیا ساخته شد.

وی از ایرادات ریاضی ابن هیثم به نجوم بطلمیوسی نیز به عنوان نخستین اشکالات وارد شده بر این نجوم یاد کرد و گفت: ما می‌دانیم که اشکالات وارد شده از سوی ابن هیثم، شیخ الرئیس ابن سینا و ابوریحان بیرونی به نقل از ابوسعید سجزی نخستین ایرادات بر نظام بطلمیوسی بوده و آنچه کوپرنیکوس بعدها در بازتعریف نجوم انجام داد، پایه در یافته‌های آنها دارد.

ولایتی با اشاره به نامگذاری بخشی از کره ماه به نام ابن هیثم، به عنوان یکی از دانشمندان درجه و یک و پیشکسوت، گفت: ابن هیثم یکی از بزرگان صاحب نام حوزه تاریخ علم تمدن اسلامی است که با وجود همه ندیده گرفته شدن‌های دانشمندان اسلامی، به قدری خدمات برجسته در تاریخ علم و در فیزیک نور و رؤیت و نجوم داشته که بخشی از کره ماه برای بزرگداشت حسن بن هیثم، الهازن نامیده شده است.

رئیس همایش بین المللی «ابن هیثم و نور» با بیان این مطلب که در ایران تاکنون کار جدی درباره ابن هیثم صورت نگرفته است و به همین دلیل وی در نزد افکار عمومی و عامه تحصیل‌کردگان نیز چندان شناخته شده نیست، ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش ابن هیثم و نور توسط دانشگاه کرمان آغازی برای بازشناسی این دانشمند تأثیرگذار اسلامی باشد که آن چنان که باید شناخته شده نیست.

وی همچنین با اشاره به دعوت 15 نفر از اساتید کشورهای مختلف به این همایش، گفت: دو نفر از شاخصترین این افراد که دارای تحقیقات ارزشمندی در حوزه ابن هیثم هستند؛ یکی پرفسور جرج سلیبا استاد آمریکایی و دیگری پروفسور رشدی راشد استاد تونسی الاصل ساکن فرانسه که حضور این دو استاد کیفیت کنفرانس را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

دکتر محمد بلوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز با اشاره به نامگذاری سال 2015 توسط یونسکو به نام سال نور، به مناسبت هزارمین سال تألیف کتاب المناظر و المرایا گفت: این همایش در وهله اول یک همایش فرهنگی است که قصد دارد آنچه را از گذشته به ارث برده‌ایم اما فراموش کرده‌ایم دوباره به یاد ما بیاورد.

وی عنوان کرد: ما در کنفرانس ابن هیثم کارهای ابن هیثم را در اپتیک، فیزیک، ریاضیات، علوم طبیعی، علوم انسانی و زیباشناسی مد نظر داشته‌ایم و در مجموع 20 مقاله داخلی و حدود پنج مقاله خارجی به همایش ارسال شده که در روزهای برگزاری ارائه خواهد شد.

وی با بیان این که از ابن هیثم حدود 45 مکتاب و رساله باقی مانده از ترجمه، تحقیق، تصحیح و بازنشر برخی آثار ابن هیثم و آثار مرتبط با او و رونمایی از آنها در حاشیه همایش خبر داد و گفت: کتاب‌های المناظر و المرایا، تنقیح المناظر، زیبایی‌شناسی ابن هیثم تألیف دکتر بلخاری، ترجمه الشکوک فی بطلمیوس، مجموعه‌ای از تحقیقات پروفسور رشدی راشد و کتابی از مصطفی نظیف درباره کارها و اقدامات و خدمات علمی ابن هیثم که بهترین اثر درباره ابن هیثم است و توسط یکی از دانشجویان و زیرنظر دکتر آذرشب ترجمه شده از این جمله است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان همچنین ضمن اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی همایش ابن هیثم از راه اندازی نشریه «نور» به همت انجمن اپتیک و فتونیک و دانشگاه صنعتی و تحصیلات تکمیلی کرمان در حاشیه اقدامات علمی و اجرایی انجام شده در این دبیرخانه خبر داد که در آینده با موضوعات متنوع تکنولوژی روز نور و مباحث تاریخی در این زمینه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رزم‌حسینی، استاندار کرمان نیز با اشاره به همزمانی برگزاری این کنفرانس با چهلمین سال تأسیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش در استان فرهنگی و با سابقه تاریخی کرمان، فرصت مناسبی برای بهره‌مندی علمی اساتید و دانشجویان این دانشگاه باشد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا