نمی توان رسیدن به ماه را مقدمه اکتشافات در مریخ دانست

«نیکولاس منگولد»، محقق ارشد زمین شناس و علوم فضایی مرتبط با اکتشافات در مریخ در گفتگوی اختصاصی با مهر، گفت: به طور کلی کشف حیات در مریخ فرآیندی هیجان انگیز است و در این میان کشف نشانه هایی از آب اهمیت زیادی دارد.

وی که با ناسا در بهره برداری از اطلاعات ارسالی مریخ نورد کنجکاوی همکاری دارد، افزود: آب برای ادامه حیات ضروری است و تقریبا نمی توان تصور کرد که زندگی بدون این ماده حیاتی ادامه داشته باشد.

این محقق در پاسخ به سؤالی درباره وجود آب در گذشته مریخ و ارتباط آن با احتمال وجود حیات در این سیاره به مهر گفت: ما می دانیم که در حدود سه میلیارد سال پیش در مریخ آب وجود داشته است. اما اکنون به نشانه هایی درباره آب شور در این سیاره پی برده ایم که البته شرایط مناسبی برای ادامه حیات در این سیاره در برنخواهد داشت.

منگولد درباره اینکه چرا مریخ همواره مورد توجه آژانس های فضانوردی قرار داشته است، گفت: مریخ تنها سیاره ای در بخشی قابل دستیابی از منظومه شمسی قرار دارد که سطح آن شباهت زیادی به زمین دارد. این درحالی است که در مناطق دوردست منظومه شمسی اجرام فضایی نظیر «اروپا» و «تیتان» به چشم می خورند که شانس کشف حیات در آنها نیز وجود دارد اما آنها فاصله زیادی با زمین دارند.

این محقق همچنین  درباره اینکه آیا می توان به ماه به عنوان گامی جدی در راه رسیدن به مریخ نگاه کرد، تأکید کرد: من چنین اعتقادی ندارم زیرا ماه فاصله بسیار اندکی با زمین دارد. قمر طبیعی زمین جذابیت های خاص خود را دارد که متفاوت از مریخ است.

منگولد در پایان افزود: در گذشته به این موضوع پرداخته شده که بتوان از اکتشافات در ماه برای رسیدن به مریخ استفاده کرد اما همه بر این باورند که آنها دو مقوله متفاوت از هم هستند.