گزارش تصویری از حیات وحش چرنوبیل

در روز های 25 و 26 آپریل سال 1986 میلادی ، مسئولان نیروگاه اتمی چرنوبیل برای انجام برخی آزمایش های ضروری مجبور به از کار انداختن سیستم اتوماتیک ایمنی نیروگاه شدند . این موضوع همزمان با بی توجهی مسئولان فنی راکتور ، سبب بالا رفتن بیش از حد دمای داخلی آن شده در ساعت ده و یازده دقیقه شب مسئولان نیروگاه پی به اشتباه خود برده و برای جلوگیری از بروز فاجعه مرتکب اشتباه دیگری شدند ، آن ها برای جلوگیری از  بروز بحران ، میله های کنترل را از داخل راکتور خارج کردند . در ساعات نخستین بامداد روز بعد یعنی حدود ساعت یک و نیم صبح ، فشار داخلی راکتور به حدی رسید که طی یک انفجار ، پوشش هزار تنی محافظ راکتور به هوا پرتاب شده و ذرات بخار آب و مواد رادیو اکتیو به بیرون فوران کرد . مسئولان نیروگاه به سرعت در صدد رفع اشتباه خود بودند که انفجار دوم و به مراتب شدید تر رخ داده و همزمان با آتش سوزی مهیب در داخل نیروگاه تقریبا همه چیز از کنترل خارج شد . نشت رادیو اکتیو در این منطقه باعث مرگ و بروز نشانه های مرگباری در بسیاری از مردم منطقه شده و در بخش های وسیعی از اروپا منتشر شد . به گفته کارشناسان در این انفجار مواد رادیو اکتیو لازم برای ساخت یکصد بمب اتمی وارد طبیعت شده و آزاد شد . در این فاجعه نزدیک به 5 میلیون نفر کشته و زخمی شده یا بر اثر عواقب ان دچار مشکلات جسمی شدند . موضوعی که باید در این میان در نظر داشت ، حضور موجودات زنده دیگری به جز انسان در این محل است که تحت تاثیر این آلودگی های شدید رادیو اکتیو قرار گرفته و برای سال ها گزارش هائی از بروز ناهنجاری های ژنتیکی در این حیوانات به ثبت رسیده است . امروزه پس از گذشت نزدیک به سی سال از بروز این حادثه ، این منطقه هنوز خالی از سکنه بوده و کسی در آن زندگی نمی کند اما این موضوع در مورد حیوانات صدق نکرده و عدم تردد انسان در این مناطق سبب شده است تا حیوانات فراوانی به این محوطه که هنوز چندان امن به نظر نمی رسد پناه برده و در آن زندگی کنند . به همین دلیل گروهی از پژوهشگران به همراه تیمی از خبرنگاران به  بررسی شرایط  محیطی و جانوران این محوطه پرداختند . امروزه چرنوبیل در محدوده محافظت شده ای به شعاع 30 کیلومتر واقع شده است که ورود به آن بدون مجوز مخصوص امکان پذیر نیست، رادیواکتیواندازه گیری شده در منطقه بعد از 25 سال به حدی بود که حتی توقف کوتاه مدت در محل نیز بسیار خطرناک اعلام شده است .

آن چه در این گزارش تصویری مشاهده می کنید ماحصل یافته های این گروه است که طی سفر کوتاه خود که آن را برای فصول مختلف سال تکرار کردند ،  با طیف وسیعی از جانوران از جمله اسب ، خوک ، گربه وحشی ، گوزن های وحشی ؛  گربه ماهی ، پروانه ، خرگوش ، انواع پرندگان و ….  رو به رو شدند . در این مطالعات که از بهار سال 2014 میلادی آغاز شد ، پژوهشگران دریافتند که گروه وسیعی از جانوران ؛ خود را با شرایط محیطی چرنوبیل وفق داده و در آن زندگی می کنند .