قدرت تشخیص چهره یک توانایی ذاتی است

مطابق آخرین تحقیقات، متخصصان تشخیص چهره نگاری در اداره گذرنامه استرالیا به میزان 20 درصد دقیق تر از متوسط افرادی هستند که مشغول به شناسایی جرائم مختلف از طریق استفاده از نرم افزارهای تشخیص چهره هستند.

نتایج تحقیق انجام شده توسط سازمان UNSW  که در مجله PLOS ONE به چاپ رسیده اولین تحقیق در زمینه ارزیابی چگونگی انجام این وظیفه دشوار توسط ماموران گذرنامه است. به گفته دکتر دیوید وایت، روان شناس سازمان UNSW تحقیقات ما نشان می دهد که دقت مورد نیاز ارگان و سازمان مربوطه می تواند با به خدمت گرفتن نیروهایی که به طور طبیعی در تشخیص چهره عملکرد خوبی دارند به میزان چشم گیری افزایش یابد. این افراد همچنین باید تحت تعلیم قرار گیرند تا بتوانند با نرم افزارهای تشخیص چهره به خوبی کار کنند.

نرم افزارهای کاملا هوشمند تشخیص چهره به طور گسترده و فزاینده ای برای انجام امور گذرنامه ای , مهاجرتی و حتی عملیات های پلیسی به استفاده می شوند. این سیستم های تجاری سازی شده با بررسی دیتابیس های بسیار جامع خود همانند گذرنامه ها , گواهینامه ها و سایر مدارک معتبر لیستی از هشت چهره مشابه با متقاضی مورد نظر ارائه می کنند که به میزان بسیار زیادی شبیه به چهره واقعی فرد مظنون یا متقاضی صدور یک مدرک است. این کار به ماموران پلیس کمک می کند تا بتوانند به راحتی فرد مجرمی که احتمالا قصد اقدام برای دریافت یک پاسپورت دیگر را دارد به راحتی شناسایی کنند. گفتنی است در سال های اخیر میزان دقت نرم افزارهای تشخیص چهره به اندازه قابل توجهی پیشرفت کرده ولی بر خلاف نام این نرم افزار , استفاده از این سیستم چندان هم خودکار به نظر نمی رسد. داشتن تجربه کافی برای کاربر این نرم افزار بسیار با اهمیت است , زمانی که لیستی از افراد توسط نرم افزار ارائه می شود افسر پلیس و یا اداره گذرنامه باید تشخیص دهد که کدام یک از عکس های ارائه شده توسط سیستم به فرد مورد نظر شباهت بیشتری دارد. تحقیقی که پیش از این از آن صحبت کردیم میزان دقت و درستی انتخاب افراد را در تشخیص چهره صحیح مشخص می کند.

محققان بیش از 42 دانش آموزی که تحت آموزش های لازم قرار نگرفته بودند و همچنین 24 نفر از افسران غیر حرفه ای اداره گذرنامه که روزانه در این اداره بارها به کمک نرم افزار به تشخیص چهره می پردازند و تنها تحت آموزش ها اندکی قرار گرفته اند را مورد آزمایش قرار دادند. آن ها همچنین 7 تن از افراد خبره که تحت آموزش های حرفه ای تشخیص چهره قرار گرفته بودند و در بخش شناسایی جرائم در حوزه گذرنامه فعالیت می کردند را مورد بررسی دقیق قرار دادند.

در این تحقیق عکس های واقعی از پاسپورت های متعلق به شهروندان استرالیا مورد استفاده قرار گرفت.

طبق نتایج بدست آمده بعد از پایان تحقیق مشخص شد که دانش آموزان و افسران غیر حرفه ای اداره گذرنامه در 50 درصد مواقع تشخیص اشتباهی داده اند. به گفته دکتر وایت عملکرد آن ها بسیار ضعیف و دلسرد کننده بود و تحقیقات ما نشان می دهد که با انجام کار روزانه هیچ گونه پیشرفتی در کاهش اشتباه آن ها صورت نخواهد پذیرفت. اما گروه 7 نفره افسران اداره گذرنامه عملکرد بسیار مناسبی در این زمینه از خود نشان دادند و به میزان 20 درصد عملکرد بهتری نسبت به گروه دیگر از خود نشان دادند. در نتیجه تحقیقات انجام شده توسط دکتر وایت و همکارانش اداره گذرنامه استرالیا شروع به جذب افرادی نموده است که به طور طبیعی در تشخیص چهره عملکرد خوبی دارند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا