تاثیر شگفت انگیز مصرف ماهی بر سلامت مغز

سینا پرس: دانشمندان تخمین می زنند تا سال 2040 حدود هشتاد میلیون نفر به فراموشی مبتلا خواهند شد و این امر می تواند فشار دوچندانی به خانواده ها و نیز سیستم سلامت جامعه وارد کند.

پیش از این مطالعات مختلفی نشان داده بود که افزایش میزان فعالیت جسمی و خودداری از مصرف دخانیات می تواند از احتمال بروز آلزایمر و سایر نقص های شناختی در دوره سالمندی بکاهد. در این میان دانشمندان معمولاً نقش اسیدهای چرب امگا 3 (که به صورت معمول در ماهی، آجیل و برخی روغن ها یافت می شود) را در سلامت و به ویژه سلامت مغز در دوره سالمندی موثر می دانند. گفتنی است امگا 3 موجود در ماهی پخته یا کبابی به مراتب بیشتر از ماهی سرخ شده است، زیرا حرارت زیاد هنگام سرخ کردن در روغن موجب از بین رفتن این نوع از اسید چرب می شود.

اما این پژوهش جدید دلیل این اثرات مثبت را تنها به امگا 3 موجود در ماهی محدود نمی بیند. دکتر جیمز بکر، استاد روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده که به بررسی رابطه میان مصرف ماهی و سلامت مغزی پرداخته می گوید: «تحقیق ما نشان می دهد بخش های مربوط به حافظه و شناخت در افرادی که ماهی پخته یا کبابی (و نه سرخ شده) مصرف می کنند، بزرگ تر است. جالب اینجا است که ما هیچ رابطه ای میان میزان امگا 3 و تغییرات مغزی نیافتیم که به خودی خود شگفت انگیز و متفاوت با پژوهش های پیشین در این زمینه است».

در این پژوهش گروهی از شرکت کنندگان، اطلاعاتی در مورد نوع تغذیه روزانه خود به پژوهشگران ارائه کردند. سپس مغز این افراد توسط ام.آر.ای مورد بررسی شد و همچنین سلامت قلبی عروقی آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی نتایج این تحقیق نشان داد حجم ماده خاکستری در مغز افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی پخته یا کبابی مصرف می کردند بیشتر از سایرین بود. در واقع حجم بخش مربوط به حافظه 4.3 درصد و بخش شاختی 14 درصد بیشتر از افراد معمولی بود. همچنین درصد بیشتری از این افراد تحصیلات دانشگاهی داشتند. با این حال هیچ ارتباطی میان میزان امگا 3 موجود در خون و این تفاوت در ساختار مغز مشاهده نشد.

این مطالعه یک بار دیگر ثابت کرد که داشتن سبک زندگی سالم و تهیه مواد غذایی به شکلی سالم تر می تواند تاثیر گسترده ای بر سلامت مغزی ما داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا