گزارش تصویری از باغ وحش ژوهانسبورگ

سینا پرس : باغ وحش ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی بیش از 110 سال قدمت داشته و در سال 1904 میلادی تاسیس شده است  . این باغ وحش که دارای شهرتی جهانی در زمینه مطالعات ژنتیکی گربه سانان و پرورش موفقیت آمیز گونه های در خطر انقراض است ، هم اکنون زیر نظر سازمان های بزرگی مانند سازمان جهانی باغ و حش ها و سازمان میراث طبیعی بین الملل فعالیت می کند .

باغ وحش ژوهانسبورگ با 81 هکتار وسعت در مرکز ژوهانسبورگ بزرگ ترین شهر آفریقای جنوبی قرار دارد . این باغ  وحش محل زندگی  دو هزار جانور در 320 گونه مختلف ، از جمله گوریل ، شامپانزه ، گونه های آفریقای مرکزی، شتر، خرس قطبی، پنگوئن و حیوانات آمریکای جنوبی و … محسوب می شود  . این باغ وحش دارای یک  بخش آموزش است که گردش و بازدید از نقاط مختلف را برای گردشگران بر عهده می گیرد . باغ وحش ژوهانسبورگ از جز معدود مراکز نگهداری حیوانات در جهان محسوب می شود که دارای شیر سفید است . شیر سفید ، گونه ای از شیر آفریقایی است که جهش ژنتیکی داشته و مسئولان و دامپزشکان باغ وحش ژوهانسبورگ به طور قابل توجهی در تولید نسل این جانور  موفق بودند . در مجموع باید عنوان کرد که این باغ وحش یک نمونه مناسب و موفق در پرورش گربه سانان بوده و برخی از گونه های در خطر انقراض را به خوبی پروش داده و تکثیر کرده است . برای نمونه سال ها پیش یک قلاده ببر سیبری با نام  ، " توییست "  وارد این باغ وحش شده و مسئولان باغ وحش ژوهانسبورگ موفق به تولید مثل علمی این جانور شده و امروزه "توییست" ببر نر سیبریایی با وزن 320 پدر تمام ببرهای سیبریایی است که در جنوب آفریقا زندگی می کنند .

با وجود اینکه باغ وحش ژوهانسبورگ در مرکز شهر قرار دارد ولی استفاده از تمهیدات ویژه ای از سوی مسئولان این محل ، سبب دور نگه داشتن حشرات و عدم بروز آلودگی شده است . برای نمونه در تمامی بخش های این  باغ وحش ظروف دفع پشه از درختان آویزان است .

قابل توجه است که برای تمام حیوانات محل سکونت آنها به طور طبیعی آماده شده است برای نمونه بیشتر حیوانات در محل نگهداریشان ، مکانی  برای آبتنی آنها نیز تدارند که این محل نیز به وسیله شیشه در زیر آب قابل دیدن است . کمتر حیوانی دیده می شود که در قفس زندانی باشد به طوری که یا به وسیله خندقی که در اطراف محل در نظر گرفته شده  ایجاد شده و یا به وسیله یک نرده چوبی نازک که یک سیم برق با ولتاژ بسیار کم برای ترساندن حیوانات به آن متصل است و با بازدید کنندگان فاصله دارند ، به آسودگی و آزادانه زندگی می کنند . 

باغ وحش چندین در ورودی دارد و در قسمت شرقی ورودی اصلی باغ وحش ژوهانسبورگ باغی از پرندگان غیر وحشی وجود دارد . قفس تمام پرندگان در اطراف یک سالن است و مکانی وجود دارد که می شود وارد این سالن شد و پرندگان را در از نزدیک مشاهده کرد .

در مجموع در این محل  به طور موفقیت آمیزی به پرورش گربه های بزرگ اقدام کرده است .

از برنامه های ویژه این باغ وحش برنامه های آموزشی آن است که برای کودکان  در نظر گرفته است و همچنین آنان فرصتی برای کودکان و نوجوانان  بین 7 تا 18 سال مهیا می کنند تا به گروه ها و انجمن های باغ وحش بپیوندند .

باغ وحش ژوهانسبورگ دارای بخشی با مجموعه دوزیستان است  که از آنها نگهداری می کند و برای پژوهش های گوناگون نیز از آنها استفاده می شود . این بخش در تاریخ مارس 2006 ( فروردین 1385 ) با هدف برنامه های پژوهشی کار خود را آغاز نمود و تا کنون عملکردی موفقیت آمیزی داشته است . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا