دستگاه های دولتی با استفاده از انرژی های نو، فرهنگسازی کنند

کشور ما با وجود بهره مندی از منابع سرشار و متنوع انرژی، بخش عمده نیاز خود را از سوخت های فسیلی تامین می کند. سوخت هایی که علاوه بر محدود و پایان پذیر بودن، باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا می شوند و سلامت و حیات شهروندان و نیز دیگر موجودات زنده را در معرض تهدید جدی قرار می دهند.

اما گذشته از وجود منابع فراوان هیدروکربوری همچون نفت و گاز، سرزمین پهناور ما دارای مزیت های خوبی برای تولید انواع انرژی های نو و تجدیدپذیر هم هست. سرزمینی که از 365 روز سال 300 روز آفتابی دارد و 90 درصد خاک آن از نور خورشید بهره ‌مند می ‌شود، از توان بالایی برای استحصال انرژی خورشیدی برخوردار است. با مطالعات انجام شده توسط شرکت DLR آلمان، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. علاوه بر این، طبق اطلس بادی ایران و بر اساس اطلاعات دریافتی از 60 ایستگاه در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایت‌ های بادی در حدود 60 هزار مگاوات است که بالغ بر 18 هزار مگاوات آن کاملا اقتصادی است.

در کنار پتانسیل بسیار بالای کشور برای بهره مندی از انرژی های خورشیدی و بادی، امکان استفاده از دیگر صورت های انرژی های تجدیدپذیر چون انرژی زمین گرمایی و زیست توده هم وجود دارد که می توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد.

بر این اساس می بایست با سرمایه گذاری در جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، ضمن بهره مندی از منافع اقتصادی و زیست محیطی این انرژی ها، کشور را برای ورود به دوره ای که منابع سوخت های فسیلی رو به پایان می گذارند، آماده کنیم و از هم اکنون تمهیدات مناسب را برای تامین انرژی پایدار بیندیشیم.

سیدحسین ذوالانوار؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: به جهت کمبود منابع دولتی به ویژه در وزارت نیرو، بحث انرژی های نو در کشور از جایگاه خوبی برخوردار نیست و سهم ما از انرژی های نو هنوز به 500 مگاوات هم نرسیده است. بنابراین دولت می بایست از منابع بخش خصوصی برای توسعه این انرژی ها استفاده کند. البته چون پول کافی برای پرداخت بهای برق تولیدی وجود ندارد، این موضوع هم با استقبال چندانی مواجه نشده است. البته قیمتی که برای خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان انرژی های نو وضع شده، قیمتی مناسب و منطقی است اما مشکل در اینجاست که این پول به موقع پرداخت نمی شود.      

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر دولت به استفاده از انرژی های نو، تصریح کرد: به نظر می رسد دولت باید با آوردن لایحه به مجلس، دستگاه های دولتی را مکلف کند که بخشی از برق و انرژی مورد نیاز خود را از باد و خورشید بگیرند. خوشبختانه این فناوری در کشور موجود است. اگر این اتفاق بیفتد، دستگاه های دولتی در بسیاری از بخش ها از جمله آموزش، سلامت، بخش های مدیریتی و… علاوه بر تولید و بهره برداری از انرژی های نو، باعث فرهنگسازی و ترویج عمومی استفاده از این انرژی ها در کشور می شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت برق نزدیک به رایگان است. ما هرکیلووات ساعت برق را در داخل 53 تومان می فروشیم در حالی که قیمت هرکیلووات ساعت برقی که بین کشورهای منطقه مبادله می شود 13 سنت است که تقریبا معادل 450 تومان است. خب 53 تومان کجا و 450 تومان کجا! اگر استفاده از انرژی های نو گسترده شود، دست دولت برای متعادل کردن قیمت برق بازتر می شود و منفعت آن به همه مردم می رسد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا