نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه کارکرد معبد باستانی آپولو

محققان در بررسی ها و مطالعات جدید خود در رابطه با معبد آپولو، واقع در روستای Gülpınar در بخش شمال غربی منطقه آیواجیک چانکاله (Çanakkale’s Ayvacık) ترکیه ، دریافتند که این معبد اقامتگاهی بوده که طرح ها  کاربری های متفاوتی را در دوره های مختلف نشان می دهد . در واقع به نظر می رسد که معبد آپولو اسمینتوس (Temple of Apollo Smintheus) که برای هزار و پانصد سال بدون کارکرد بر جای مانده بود ، در دوره های مختلف زمانی برای مقاصد متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است .

پژوهشگران با توجه به کشف یک نقاشی از خانه ها و باغ های آن در طول تاریخ ، دریافتند این معبد در ابتدا به عنوان کلیسا و سپس به عنوان یک اقامتگاه مورد استفاده قرار گرفته بود . بر اساس شواهد موجود بلوک های این معبد به عنوان مواد ساختاری مجدد ، مورد طراحی دوباره قرار گرفته و سفت کاری و ملات به کار برده شده در آن مشخص می کند که این بناشکل اصلی خود را از دست داده است .

گفتنی است محققان و پژوهشگران در تیم حفاری این معبد ، تا کنون مقالات متعددی از موارد اهمیت این معبد و معماری آن در حوزه های علمی منتشر کرده اند .

از سوی دیگر آثار موجود این معبد نشان می دهد که همه بلوک های مرمری به کار رفته در آن ، در ساختارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته بود .  به همین دلیل پژوهشگران به بررسی میدانی حوزه جغرافیائی این معبد پرداخته و مشاهده کردند در منطقه ای به شعاع  25 کیلومتری معبد ، مجموعه ای از بلوک های مرمری پیدا شده و همچنین حفاری های انجام شده در این محوطه ها ، این مساله را تایید می کند .

معبد آپولو اسمینتوس که در منطقه Bahçeleriçi واقع در دره بین شمال غربی و شمال شرقی روستای Gülpınar قرار داشته و  در نیمه دوم قرن دوم پیش از میلاد ساخته شده است و به عنوان یک مکان مقدس در منطقه تروآس (Troas) شناخته می شود. هورموژنز (Hermogenes) با استفاده از سبک pseudodipteral این معبد را طراحی کرده است . معبد مذکور شامل سه اتاق از جمله اتاق pronaos (اتاق مقدس جلویی) نائوس naos (اتاق مقدس) و اوپیستودوموس opisthodomos (اتاق برگشت) است. علاوه بر آن در این معبد مجسمه آپولو وجود داشته که توسط مجسمه ساز مشهور آن دوره Skopas ساخته شده است . 

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل