اهمیت دوران کودکی و جایگاه آن در جامعه

رییس مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: با توجه به اهمیتی که دوران کودکی و جایگاه آن در جامعه دارد، باید برای تمام افراد جامعه به ویژه کارکنان بیمارستانی که با کودکان در ارتباط هستند، آموزش‌هایی داده شود تا بتوانند به موقع به شناسایی و ارجاع کودکان در مراکز مختلف بپردازند.

 دکتر محمدرضا قیوم‌زاده در همایش جایگاه کودک در نظام سلامت و اهمیت آموزش کارکنان گفت: دوران کودکی از ابتدای تولد تا نوجوانی را شامل می‌شود و اکثریت جمعیت در خاورمیانه را کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند. به همین دلیل این دوران باید به صورت مستقل در نظر گرفته شود؛ چرا که کودکان در این دوران هنوز قابلیت زیستی خود را به طور کامل فرا نگرفته‌اند و نیازمند کمک بزرگسالان در تمام مراحل زندگی هستند.

رییس مرکز بهداشت جنوب تهران با تاکید بر اینکه همه کودکان باید از حقوق خود در جامعه باخبر شوند، یادآور شد: اهمیت دوران کودکی و جایگاه آن در نظام سلامت و موضوع آموزش دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بهداشتی درمانی بسیار مورد اهمیت است و لازم است به همه افرادی که به نوعی با کودکان کار می‌کنند نه تنها آموزش داده شود، بلکه مورد توجه ویژه نیز قرار گیرد.

قیوم‌زاده فقر را از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد جسمی و عاطفی کودکان دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کودکان همواره در معرض آسیب و استرس بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه هستند، باید به تمام عواملی که باعث بروز استرس و عوارض جسمی و روحی در آنها می‌شود مانند آسیب‌های اجتماعی، خشونت، جنگ و حتی انواع بیماری‌ها توجه ویژه‌ای کرد تا کودکان در طول زندگی خود و حتی در آینده صدمه کمتری ببینند.

دکتر عباس مومنی، مدیر مرکز طبی کودکان نیز با بیان این مطلب که هفته جهانی کودک بهانه‌ای است برای اهمیت دادن به جایگاه کودکان در نظام سلامت، اظهار کرد: سلامت کشور به سلامت کودکان بستگی دارد؛ چرا که کودکان طیف وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در مراکزی مانند مرکز طبی کودکان و بیمارستان بهرامیان سعی شده تا تمام خدمات برای این گروه سنی فراهم شود.

مدیر مرکز طبی کودکانی تصریح کرد: پیشرفت علم پزشکی در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در حوزه کودکان به وجود آمده است و این مسئله نشانگر این است که اهمیت و جایگاه کودکان در حوزه بهداشت و درمان نه تنها بسیار مهم است، بلکه تمام پرسنل بیمارستانی و مراکز مرتبط با کودکان نیازمند آموزش مستمر و جدیدی در این رابطه هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا