نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از فرصت پساتحریم برای تقویت دانشگاه ها

کشور ما ایران، سرزمینی سرشار از توانایی ها و پتانسیل های بالقوه است که چنانچه این پتانسیل ها به شکوفایی برسند، رشد و توسعه همه جانبه را به دنبال خواهند داشت. بی تردید یکی از مهم ترین مزیت های کشور ما داشتن نیروی انسانی جوان، مستعد و تحصیلکرده است که در صورت فراهم شدن زمینه فعالیت، امکان بروز استعدادها و توانمندی های خود را خواهد یافت.

رشد چشمگیر علمی و پژوهشی ایران در طی سال های اخیر، گواهی بر وجود ظرفیت های نهفته بسیار در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است که با اندک سرمایه گذاری می توان آن را به فعلیت رساند.

در سال هایی که کشور با تحریم های مختلف از جمله تحریم علمی و آموزشی مواجه بود، بخشی از توانایی ها و ظرفیت های جوانان مستعد ایران زمین در سایه این تحریم ها مغفول ماند و امکان ظهور و بروز نیافت. اما با پشت سر گذاشتن دوره تحریم و ورود به عصر پساتحریم، این امیدواری همچون سایر بخش های زیربنایی، در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هم به وجود آمده است که از این شرایط برای توسعه هرچه بیشتر علمی و فناوری کشور بهره برداری شود. قطعا افزایش ارتباطات و مراودات علمی میان دانشگاه های ما با دانشگاه های معتبر جهان، تسهیل حضور دانشمندان برجسته دنیا در ایران، امکان تبادل دانشجو در همه رشته ها و نیز استفاده از سرمایه های خارجی برای توسعه بخش های علمی و پژوهشی کشور، همه و همه از جمله عواملی است که با برداشته شدن تحریم ها، به رشد و توسعه علمی کشور کمک خواهد کرد.

قاسم احمدی لاشکی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: وقتی دوران تحریم به سر بیاید همه حوزه ها از جمله حوزه اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و… دچار تغییر می شود. من معتقدم اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از دانشگاه ها منشا می گیرد. اگر ما به دانشگاه ها اهمیت بدهیم، بحث نخبگان را جدی تر بگیریم و از شرکت های دانش بنیان حمایت بیشتری به عمل بیاوریم، بی تردید به آن اقتصاد مقاومتی دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: امروز ارتباط ما با دانشگاه های معتبر جهان به دلیل تحریم ها کم است. ما با بسیاری از کشورها که دارای اطلاعات به روز هستند، ارتباط کمی داریم. گاهی این کشورها در ارایه اطلاعات به ما خساست به خرج می دهند و گاهی به دلیل تحریم ها جلوی دسترسی ما به اطلاعات روز علمی را می گیرند. هم اکنون در خیلی از رشته ها امکان تبادل دانشجو برای کشور فراهم نیست.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: به نظر من دوران پساتحریم فرصتی برای ماست که باعث ایجاد حرکتی برای تقویت دانشگاه های ایران خواهد شد. من بارها این را گفته ام و باز هم بر آن تاکید می کنم که اگر سه سال فرصت تنفس داشته باشیم و بتوانیم با دنیا ارتباط بگیریم، کشور به اندازه سی سال به جلو خواهد رفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های علمی و پژوهشی استفاده کرد؟ گفت: قطعا چنین موضوعی امکان پذیر است اما اجازه بدهید در مورد این راهکارها بعد از نهایی شدن کار صحبت کنیم. تا این لحظه در کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد برنامه های علمی و آموزشی کشور در دوره پساتحریم بحثی صورت نگرفته است. ما منتظر نهایی شدن تصمیم مجلس بودیم و قطعا در آینده درباره این موضوع هم جلساتی برگزار خواهیم کرد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل