ماسک طلای فرعون توت عنخ آمون مرمت می شود

بر اساس گزارش رسمی مقامات میراث فرهنگی مصر ، عملیات مرمت و بازسازی نقاب طلائی مشهور فرعون توت عنخ امون از شنبه آینده آغاز خواهد شد . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، نقاب تاریخی این فرعون در سال گذشته در حین عملیات جا به جائی به زمین افتاده و آسیب دیده بود . پس از این حادثه ، نقاب فوق الذکر به صورت ناشیانه و با کمک چسب های مایع معمولی چسبانده شده بود که افشای این موضوع اعتراضات و مناقشات فراوانی را در پی داشت .

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع رسمی ، تیمی از مرمتگران آلمانی و مصری با انتقال این نقاب مشهور از موزه قاهره ، آن را به کارگاه تخصصی ویژه ای منتقل کرده و در حال اجرای عملیات مرمتی آن هستند .

فرعون توت عنخ آمون را می توان یکی از مشهور ترین فراعنه مصر دانست که البته شهرت خود را پس از مرگ و در پی کشف شدن مقبره خود به دست آورد .  این فرعون در هرم مدفون نشده بود و مقبره ای کاملا عادی داشت. توت عنخ آمون یکی از فراعنه سلسله هجدهم مصر بود که در سال های 1341 تا 1323 پیش از میلاد زندگی می کرد می کرد و  در هنگام مرگ بسیار جوان و در  سن نوزده سالگی بود. مرگ وی مصادف با دوره زوال قدرت فراعنه سلسله هجدهم بوده و دوره کوتاه سلطنت وی همراه با هرج و مرج و بی ثباتی دینی و سیاسی در سرزمین مصر بود . این آرامگاه در سال 1922 میلادی توسط باستان شناسی به نام هوارد کارتر کشف شد .

بر اساس آزمایش های دی ان ای انجام شده در سال 2010 بر روی مومیائی این فرعون ، مشخص شد که توت عنخ آمون فرزند فرعون توت عنخ آتون است .  اگر چه این فرعون جوانمرگ در طول زندگی خود نسبت به سایر پادشاهان مصر قدرت بسیار کمی داشته و پس از مرگش نیز فراموش شد ولی امروزه وی را به عنوان مشهورترین فرعون مصر می شناسند زیرا آرامگاه وی تنها نمونه دست نخورده ای است که وضعیت زندگی و فرهنگ مردم مصر باستان است .

شاید بتوان مهمترین دلیل باقی ماندن این آرامگاه را در دو موضوع دانست : اول اینکه اصولا توت عنخ آمون فرعون کم اهمیتی بود و چند سال پس از مرگ وی به کلی از یادها رفت و دلیل دوم اینکه بر خلاف بیشتر فراعنه ، مقبره وی به صورت آشکار بر روی زمین نبود بلکه آرامگاه این فرعون جوان عبارت بود   اتاق هایی در زیر زمین  که روی آن با قلوه سنگ پوشیده شده بود .

آرامگاه توت عنخ آمون در نزدیکی مجسمه وی در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد و وضعیت مقبره وی نشان می دهد که احتمالا مرگ وی ناگهانی و پیش از تکمیل ساختمان آرامگاه اتفاق افتاده است . تابوت وی و نقاب طلائی هفده کیلویی قرار گرفته بر روی صورت جسد را می توان اصلی ترین دیدنی این آرامگاه دانست . امروزه مومیائی این فرعون را همچنان در محل اصلی مقبره اش نگهداری می کنند . تا سال ها پس از کشف این مقبره افراد عادی و گردشگران اجازه ورود به آن را نداشتند و تنها می توانستند به دیدن آثار باقی مانده در موزه ها و گزارش ها و تصاویر موجود قناعت کنند ولی در سال 2007 با آماده شدن شرایط امنیتی ، درهای این آرامگاه بر روی مردم باز شد .

گفتنی است پیش از این در در ابتدای سال جاری میلادی کریستین اکمان Christian Eckmann ، مرمتگر مشهور آلمانی با بررسی این نقاب اعلام کرده بود که نوع آسیب دیدگی رخ داده به گونه ای است که می توان این نقاب تاریخی را مرمت کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا