نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف 133گونه جدید گیاهی و جانوری در هیمالیا

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، در پی مطالعات تیم اکتشافی متشکل از دانشمندان زیست شناس ، جانور شناسان ؛ گیاه شناسان و گروه از اقلیم شناسان  در مناطق شرقی هیمالیا ، 133 گونه گیاهی ،  39 گونه از بی مهرگان ، 10 گونه از دوزیستان ، یک گونه خزنده ، یک گونه از پرندگان و یک پستاندار جدید  ، کشف شد .

یکی از ماهی های کشف شده در این مناطق ، ماهی چانا آندرائو Channa andrao است که نوعی ماهی کوتوله آبی رنگ کله ماری پر جنبش vibrant blue dwarf 'walking' snakehead fish محسوب شده و در مرداب های بنگال غربی کشف شد . این ماهی فاقد آبشش بوده و برای زنده بودن نیاز به هوا دارد و در صورت عدم دسترسی به هوا خواهد مرد .

در این مطالعات یک گونه پرنده جدید موسوم به Elachura Formosa که به چکاوک خالخالی پر سر و صدا spotted wren-babbler نیز شهرت یافته کشف شد که محل زندگی وی ، جنگل های شرقی هیمالیا عنوان شده است .

از مهمترین گونه های گیاهی کشف شده در این منطقه ؛ نوعی گیاه بولسان یا حنای وحشی است که از سوی دانشمندان با نام Impatient lohitensis معرفی شده است . تیم مطالعاتی فوق الذکر در بررسی های خود همچنین موفق به شناسائی گونه ای ناشناخته از قورباغه ها شدند که دارای چشمانی برجسته بوده و رنگ عنبیه وی خاکستری متمایل به آبی است . مردم چشم این نوع ناشناخته قورباغه نیز به صورت عمودی گزارش شده است .

گیاه شناسان حاضر در این اردوی تحقیقاتی در بررسی های خود موفق به شناسائی نوعی موز وحشی شدند که به نام موزا مارکوئی musa markkui شهرت یافته و نام وی به افتخار دانشمند کاشف آن یعنی مارکو هاکینن Markku Hakkinen انتخاب شده است .

مار کله نیزه ای هیمالیا Himalayan lance-headed که نوعی افعی محسوب می شود ، از دیگر یافته های مهم این تیم پژوهشی به شمار رفته که نام علمی وی Protobothrops himalayansus است . طول بدن این افعی به یک و نیم متر رسیده دارای سمی بسیار خطرناک است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل