نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روبات ویژه با قابلیت غلتیدن و پیاده روی + فیلم

گروهی از محققان موسسه تکنولوژی چیپا واقع در کشور ژاپن به تازگی در کنفرانس بین المللی روبات ها و سیستم های هوشمند  IEEE/RSJ  از طراحی جدیدی در روبات های خود رونمایی کردند که می توان آن را بسیار منحصر به فرد دانست. این روبات توپی شکل می تواند بر روی سطوح مختلف پرتاب شده بغلتد و بعد از توقف با استفاده از پاهای مکانیکی خود ادامه مسیر تعیین شده را بپیماید.

این روبات که به نام کیو راس (QRoSS) خوانده می شود برای حفظ بدنه خود از یک پوسته محافظ 30 سانتی متری استفاده می کند. این پوسته در واقع کمک فنر های منفعلی است که مانند قفسی دایره وار دور تا دور این روبات عمل می کند. عملکرد پاهای این روبات مستقل از ساختار بیرونی آن است به این ترتیب روبات کیو راس می تواند به راحتی و با سرعت یک دهم متر بر ثانیه بر روی سطوح سخت و خشن حرکت کند.

احتمال واژگون شدن این روبات بسیار کم است و حتی در صورت اتفاق افتادن این امر نیز قفسه دایره ای موجود در اطراف آن می تواند از آسیب رسیدن به اجزا داخلی و اصلی این روبات جلوگیری کند.

از این فناوری می توان به عنوان یکی از اجزا گروه های نجات استفاده کرد. این روبات می تواند جلوتر از تیم حرکت کرده و مسیر های تخریب شده و خطرناک را شناسایی کند. وزن نسخه اولیه این روبات در حدود 2.5 کیلوگرم است اما تیم سازنده آن اظهار داشته است که نسل آینده این روبات ها سبک تر خواهد بود اما درباره تاریخ انتشار آن هیچ صحبتی نشده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل