معاون سازمان انرژی اتمی: با تصویب برجام، راهی جز کاهش تصدی گری نداریم

به گزارش ایرنا حسین خلفی روز چهارشنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح ملی سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در بخش کشاورزی و دارویی استان گلستان، اظهارداشت: یکی از سیاست های دولت و این سازمان، توجه به کاهش تصدی گری و واگذاری فعالیت های توسعه کشور به بخش خصوصی است. 
وی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی برای همراهی دولت و اجرای سیاست مزبور به منظور شتاب در رشد و توسعه همه جانبه کشور این آمادگی را دارد که دانش و فناوری متخصصان خود را در زمینه های مختلف در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با توافقی که میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1 5 انجام شده، باید از این فضا نهایت استفاده را برای رشد و توسعه کشور ببریم ،زیرا دنیای جدید به روی صنایع و فناوری کشور باز خواهد شد.
خلفی افزود: باید تلاش شود با هوشیاری تمام از این فرصت نهایت استفاده را برده و دانش و فناوری را در داخل کشور بکار گیریم.
وی با اشاره به اینکه در صنعت کشور استفاده از دانش و فناوری هسته ای را آغاز کرده ایم، گفت: برای تولید سوخت و مواد اولیه در این بخش با درایت و رهنمود رییس سازمان، اکنون تولید محصول داریم که با ورود دانش و فناوری هسته ای در حوزه صنعت کشور، آینده ای درخشان خواهیم داشت.
خلفی همچنین از دولت خواست با توجه به اینکه هزینه ایجاد سامانه بالادست با بهره گیری از دانش و فناوری هسته ای در حوزه های مختلف بالا است، بخش خصوصی پررنگ تر کمک کند.
وی به پیگیری اجرای ملی سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در استان گلستان اشاره کرد و گفت: گلستان پیشقدم در اجرای طرح مزبور در کشور شده و چند سال است که گروهی در این استان پیگیر آن هستند. 
خلفی افزود: این طرح نخستین مشارکت بخش خصوصی در کشور بوده که در استان گلستان این بخش پیگیر عملیاتی شدن آن است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: کار طراحی ایجاد سامانه مزبور در استان گلستان در دست اجراست که پیشرفت آن بین 80 – 70 درصد می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن طراحی ایجاد سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در گلستان و دریافت مجوز ساخت از نظام ایمنی کشور، عملیات کلنگ زنی آن تا دو ماه آینده انجام شود.

* دانش بسته بندی زعفران به کمک سامانه پرتودهی در کشور به دست آمد
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: دانش بسته بندی زعفران به کمک سامانه پرتودهی در داخل کشور به دست آمده است.
خلفی افزود: با به دست آوردن این دانش، بسته بندی زعفران در داخل کشور انجام و قابل صادرات به سایر کشور ها خواهد بود.
به گفته وی پیش از این زعفران تولیدی کشاورزان از سوی تجار از کشورهای اروپایی خریداری می شد و در اسپانیا بسته بندی آن انجام می شد.
خلفی افزود: تا قبل از این سامانه پرتودهی روی محصول تولیدی پسته و در 10 ماه اخیر روی محصول خرما از جمله رقم مضافتی آن انجام شده است.
به گفته وی با دستیابی به این دانش، می توان پسته و خرما را در انبارهای معمولی نگهداری و از آسیب آن پیشگیری کرد.
وی افزود: 230 سامانه پرتودهی گاما در دنیا وجود دارد که 100 سامانه آن در کشور چین بوده و از این دانش کشور چین روی محصول های تولیدی خود در حوزه های محصولات صنعتی، بهداشتی و خوراکی استفاده می کند.

* عملیاتی شدن سامانه پرتودهی گاما، پیشرفت گلستان را شتاب می دهد
عضو هیات علمی دانشگاه جامع گلستان نیز گفت: عملیاتی شدن سامانه پرتودهی گاما، منشاء پیشرفت عمران و سازه استان خواهد شد.
دکتر ایزدپناه افزود: برای این که طرح مزبور در استان عملیاتی شود، نیاز به همراهی همه جانبه مسئولان دستگاه ها است.
وی گفت: این طرح در سال 1386 به نام گلستان مطرح شد، ولی به دلیل مشکلات فرارو اجرای آن محقق نشد و با همت گروهی در قالب شرکت پرتوهای طلایی گلستان از اواخر سال قبل ایجادشده است.
ایزدپناه اضافه کرد: بخش خصوصی گلستان جزو نخستین های کشور است که اقدام به فعالیت در سامانه پرتودهی گاما در کشور می کند. 

* عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند بهره گیری از دانش فنی هسته ای 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه گلستان نیز گفت: عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور نیاز مبرم به بهره گیری از دانش فنی هسته ای دارد.
علی مرگدری افزود: برای اینکه کشور در حوزه های مختلف بی نیاز از خارج شود باید از ظرفیت انرژی هسته ای بیشتر استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: امروز لازم است دستگاه ها و دانشگاه ها، ارتباط خود را با سازمان انرژی اتمی بیش از گذشته کنند تا از دانش فنی این سازمان در حوزه های مختلف برای بی نیازی کشور و شتاب دادن به رشد و توسعه آن استفاده شود.
مرگدری گفت: سازمان انرژی اتمی نیز لازم است آگاهی دستگاه ها را در استفاده از دانش فنی این سازمان در حوزه های مختلف با برگزاری نشست هایی افزایش دهد.
وی همچنین به طرح ملی سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در استان گلستان اشاره کرد و افزود: نشست هماهنگی و افزایش آگاهی مسئولان دستگاه ها و دانشگاه های استان در خصوص مزایای سامانه پرتودهی آغازی برای کمک در اجرایی شدن این طرح ملی است.
مرگدری گفت: اجرایی شدن طرح مزبور در استان، ارتقا امنیت غذایی، ارتقا کیفیت تولیدات، توسعه صادرات، ارتقا سلامت و بهداشت در جامعه و کاهش یا ممانعت از ضایعات را به همراه خواهد داشت.
شرکت پرتوهای طلایی گلستان سهامی خاص باشماره ثبتی 11022 و شناسه ملی 14004553513 با موضوع فعالیت حفاظت از محصولات کشاورزی و غذایی، ابزار پزشکی و اقلام دارویی به روش پرتودهی با اشعه گاما با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال 93 در استان گلستان تاسیس شده است.
این شرکت با بستن قرارداد با شرکت توسعه کاربرد پرتوها ( زیرمجموعه سازمان اترژی اتمی ایران) در بهمن سال 93 در خصوص ایجاد سامانه چندمنظوره پرتودهی گاما، وارد مرحله مطالعه طرح شد و اقدام به دریافت محوزهای لازم و خرید زمین کرد که تاکنون مطالعه طرح تکمیل شده و زمینی به مساحت 18 هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی گرگان یک با تایید سازمان انرژی اتمی ایران مشخص شده است.
تکنولوژی طرح مزبور به طور کامل بومی است و همه مراحل طراحی، ساخت، راه اندازی و بهره برداری از آن از سوی کارشناسان با تجربه در کشور و با سرمایه گذاری 100 درصد شرکت پرتوهای طلایی انجام می شود و چشمه های پرتودهی نیز توسط سازمان انرژی اتمی ایران از محل های مورد تایید تامین خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت پرتوهای طلایی گلستان، برای اجرای طرح مزبور، 450 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که با همراهی مسئولان دستگاه ها، اجرای آن موجب رشد و اشتغالزایی در استان شود.
استان گلستان واقع در شمال کشور، از قطب های مهم کشاورزی کشور به شمار می رود به طوری که از جمعیت یک میلیون و 850 هزار نفری این استان 86 درصد آنان با حرفه کشاورزی ارتباط دارند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا