جایزه ابن سینا به یک محقق پاکستانی اعطا می شود

دکتر سعدالله نصیری روز چهارشنبه در نشست خبری کمیسیون ملی یونسکو با محوریت ثبت دو اثر جدید ایران در حافظه جهانی یونسکو گفت: این جایزه به دلیل فعالیت های این محقق در حوزه بیوتکنولوژی آبان ماه توسط وزیر علوم به وی اعطا می شود.جایزه ابن سینا یکی از جوایزی است که کمیسیون ملی یونسکو در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسانده است.
وی در خصوص کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد غیر سیاسی است و وظیفه اصلی آن در حوزه علم، فرهنگ و آموزش است.این کمیسیون رابط ایران با کشورهای دیگر در حوزه های فرهنگی، علمی و آموزشی برای انتفال تجربیات از ایران به کشورهای دیگر و برعکس است.این کمیسیون حدود 13 کرسی در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها دارد و یک کرسی نیز در مرحله صدور حکم قرار دارد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: کرسی معماری ایرانی اسلامی و گفت و گوی بین فرهنگی پردیس هنر دانشگاه تهران در سال 1390 تفاهم نامه آن امضا شد اما اکنون منتظریم تا حکم رییس این کرسی صادر شود تا بتواند فعالیت های خود را رسما آغاز کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف یونسکو ثبت آثار ایران در حافظه جهانی یونسکو است، گفت: تاکنون 19 مورد از ابنیه های فرهنگی مانند تخت جمشید و در زمینه آثار میراث معنوی 10 مورد را به ثبت جهانی رسانده ایم.
نصیری ادامه داد: همچنین کمیسیون ملی یونسکو جایزه ای برای اعطا در سطح بین المللی معرفی کرده است که در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ مانند جایزه ابن اسینا که در زمینه اخلاق و فناوری است. 
وی افزود: دو جایزه نیز برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو درخواست کرده ایم که هنوز منتظر نتیجه آن هستیم.همچنین سه شهر نیشابور، شیراز و اصفهان در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسانده ایم.
وی در زمینه ثبت آثار مستند نیز گفت: با ثبت اخیر کلیات سعدی و مصائب الممالک تعداد آثار مستند ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو به 9 مورد رسیده است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خاطرنشان کرد: ثبت ذخیره گاه یکی دیگر از کارهای کمیسیون ملی یونسکو است که تاکنون موفق شده ایم 11 ذخیره گاه را به ثبت برسانیم، این در حالی است که هر کشور به طور متوسط پنج ذخیره گاه ثبت کرده است.نصیری در مورد ثبت شخصیت های ایرانی در حافظه جهانی یونسکو نیز گفت: این کمیسیون موفق شده است که تاکنون 33 نفر از مشاهیر بزرگ کشور را به ثبت برساند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا