نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه بزرگترین صنعت کشور در گرو بهبود نظام مهندسی ساختمان

بیشترین سرمایه کشور در صنعت ساختمان است و این صنعت سهم عمده‌ای در بازار کار کشور را در اختیار دارد. طبق گزارش بانک مرکزی، در بازه زمانی سال‌های 53 تا 91 سهم سرمایه این صنعت در میان دیگر بازارهای سرمایه کشور معادل 77 درصد گزارش شده است.

بنا بر گفته‌های دکتر نوبخت که حدودا ۴۰ سال سابقه تدریس در دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران را داشته و پیش از این دو دوره در هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران حضور داشته است، جایگاه نظام مهندسی ساختمان به عنوان سیاستگذار و ناظر بر این امر جهت جلوگیری از به هدر رفتن این سرمایه‌های ملی و مدیریت بهینه در تامین ایمنی ساخت و ساز و سلامت مردم بسیار مهم است .در این حال وی معتقد است نظام مهندسی با وجود کارنامه مثبتی که  طی تنها ۲۰ سال فعالیت بر جای گذاشته است، ظرفیت‌های نهفته‌ای را در خود دارد که می‌توان با اجرای برنامه‌های راهبردی، آنها را به فعلیت درآورد.

دکتر نوبخت همچنین همکاری دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها بر اساس قانون و عدم دخالت آنها در امور این نهاد مردمی را لازمه بهبود عملکرد نظام مهندسی دانست. وی همچنین  ترویج و ایجاد بیمه همگانی برای تمام مهندسان، بهبود کیفیت کارگاه‌های آموزشی، ایجاد اتاق فکر برای فرهم کردن فضای ورود ایده‌های جوانان و در عین حال استفاده از نظرات پیشکسوتان را از فعالیت‌های دیگری دانست که می‌توانند به ارتقاء سازمان نظام مهندسی کمک کنند.

شفافیت در ارجاع کار، رمز اعتماد مهندسان

 یکی از مهمترین وظایف مدیران نظام مهندسی، معرفی مهندسان شایسته و صلاحیت دار برای نظارت بر پروژه‌های ساختمانی و در واقع ارجاع کار به افراد است. دکتر نوبخت ضمن تاکید بر لزوم اعتمادسازی مابین نظام مهندسی و مهندسان، نقش شفافیت در ارجاع کار را بدین منظور بسیار مهم دانست و گفت:« ارجاع کار می‌تواند عادلانه‌تر انجام شود و می‌بایست شفافیت به حدی باشد که همه بتوانند تنها با یک کلیک در رایانه‌شان اطلاعات کافی و قانع کننده را در این باره به دست آورند.»

علاوه بر این دکتر نوبخت رویکردی جدید را در ارتباطات بین‌المللی نظام مهندسی معرفی می‌کند که اشتغال زایی این صنعت را دو چندان خواهد کرد و درآمدزایی ارزی هنگفتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

صادرات خدمات مهندسی با گسترش روابط بین المللی سازمان نظام مهندسی

بنا بر گفته دکتر نوبخت،اغلب کشورهای همجوار از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و غیره بازار بسیار خوبی برای صنعت ساختمان هستند به ویژه مهندسان خارجی می‌توانند به خوبی در آنجا فعالیت کنند چرا که این کشورها به اندازه کافی مهندس ندارند. این در حالی است که کشور ما با انبوهی از مهندسان جوان و جویای کار مواجه است که توانمندی‌های بالایی دارند. مولف کتاب نقشه برداری، که تا کنون بیش از ۴۰ بار تجدید چاپ شده است می‌گوید:«هم‌اکنون در کشور قابلیت‌های خوبی در ساخت پل‌ها و سدها وجود دارد که می‌توان از این توانمندی ها برای کشور درآمد کسب کرد.» استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران در باره نقش سازمان مهندسی در بهره‌گیری از این موقعیت می‌گوید:« نظام مهندسی ساختمان ایران می‌بایست با گسترش ارتباطات بین‌المللی، توانمندی‌های ما را معرفی کرده و با نظام‌های مهندسی یا ارگان‌های اجرایی صنعت ساختمان در سایر کشورها تفاهم‌نامه همکاری به امضا برساند. همچنین این سازمان با تشکیل شرکتهای حقوقی می‌تواند راه را برای ورود مهندسان ایرانی هموار کند.» به گفته وی گسترش ارتباطات بین‌المللی نه تنها صدور خدمات مهندسی را به دنبال خواهد داشت بلکه در ورود اطلاعات و کسب تجربیات جدید نیز موثر است.

دکتر نوبخت در نهایت اظهار امیدواری کرد که هیئت مدیره دوره هفتم نظام مهندسی ساختمان با استفاده مناسب از ظرفیت اعضا، جلب مشارکت آنان و با هم‌اندیشی و رایزینی و همچنین بهره گیری بیشتر از ظرفیت گروههای تخصصی و با تشکیل کمیسیونهای کاری، با بازنگری منصفانه‌ای بر عملکرد بیست ساله سازمان عملکرد آن را آسیب شناسی کرده و اهداف و برنامه‌های عملی خود را در جهت مدیریت بهینه امور اولویت بندی نموده و عملیاتی کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل