نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تخمین دقیق هوش با اسکن FMRI

دانشمندان علوم اعصاب به تازگی در پروژه ای تحت عنوان کانکتوم بشر(Human Connectome)، اسکن های fMRI متعلق به 126 بیمار را بررسی کردند. این پروژه به ترسیم بندی ارتباطات بخش های مختلف ذهن انسان بسیار کمک کرده و می تواند منجر به کشف رابطه های منسجمی شود که هوش سیال یا استدلال انتزاعی افراد را به دقت پیش بینی می کند.

محققان در طی انجام این پژوهش به این نکته دست یافتند که هر چه مناطق مختلف مغز با یک دیگر بیش تر در ارتباط باشند احتمال بیش تری وجود دارد که سرعت فرد در پردازش اطلاعات و انجام استنباط بیش تر شود. برای مثال رابطه قوی میان لوب های پیشانی و آهیانه ای در یک فرد می تواند باعث افزایش دقت نمره هوش سیال او شود.

 دانشمندان این ارتباطات مغزی منحصر به فرد را به اثر انگشت تشبیه کرده اند. آنها خاطر نشان کرده اند که همان طور با استفاده از انگشت نگاری می توان افراد را از یکدیگر بازشناسی کرد، می توان با استفاده از این شبکه های ارتباطی در مغز نیز افراد را با دقتی بسیار بالا و خطای نزدیک به صفر نسبت به یکدیگر شناسایی کرد. محققان بر این باور هستند که ممکن است روزی فرا برسد که این دسته از ارتباطات پیچیده مغزی برای پیش بینی رفتار انسان ها یا برنامه های مراقبت از سلامت افراد مورد استفاده قرار گیرد.

در درون ذهن هر کدام از انسان ها الگوهای ارتباطی خاص و منحصر به فردی وجود دارد و کشف این ارتباطات پیچیده کار بسیار دشواری است؛ اما دانشمندان علوم اعصاب به تازگی توانسته اند بخشی از این ارتباطات را درک کنند و از رازهای نهفته در ذهن انسان پرده برداری کنند. شایان ذکر است که پژوهش یاد شده گام بزرگی در جهت کشف اسرار بنیادی و اصلی هوش، تفکر، بیماری های روانی و شخصیت انسان ها است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل