نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحقیقات بومی در زمینه مقاومت آنتی بیوتیکی

سینتو باكتر بومانی یك كوكوباسیل گرم منفی است كه در طبیعت انتشار وسیعی داشته و به عنوان یكی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی محسوب می شود. به واسطه ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیكی در این باكتری، مشكلات فراوانی در درمان موفقیت آمیز بیماران و در پی آن مرگ و میر آنها ایجاد شده است. مطالعه انجام شده توسط متخصصان ایرانی با هدف ردیابی شایع ترین ژن های كد كننده مقاومت آنتی بیوتیكی در ایزوله های اسینتو باكتر بومانی جدا شده از عفونت های بیمارستانی انجام شده است.

روش مورد استفاده در این پژوهش به این ترتیب بوده است که این مطالعه توصیفی در دو بیمارستان شهر تهران بر روی 121 ایزوله اسینتوباكتر بومانی جدا شده از عفونت های بالینی انجام شده است. پس از شناسایی ایزوله ها با استفاده از روش های بیوشیمیایی، الگوی مقاومت آنتی بیوتیكی ایزوله ها به دو روش انتشار دیسك و روش مولكولی (برای ردیابی ژن های كد كننده مقاومت آنتی بیوتیكی) تعیین شد.

پس از تحلیل داده های به دست آماده از تعداد 121 ایزوله اسینتوباكتر بومانی جدا شده از نمونه های عفونی، بیش ترین مقاومت به آنتی بیوتیك تتراسایكلین با فراوانی 90/90 درصد و بیش ترین حساسیت به آنتی بیوتیك های كلرامفنیكل، نیتروفورانتوئین و مروپنم با فراوانی 65/1 درصد مشاهده شد. فراوانی حضور ژن های مختلف نیز توسط دانشمندان به تفکیک به دست آمده و در قالب یک گزارش آماری در قالب یک مقاله علمی به چاپ رسید.

نتیجه گیری مسئولان این پژوهش از تحقیقات انجام شده این بود که وجود مقاومت آنتی بیوتیكی چندگانه در ایزوله های مورد مطالعه، استفاده از روش های مولكولی در كنار آزمون آنتی بیوگرام برای انتخاب موثرترین آنتی بیوتیك در درمان عفونت و لزوم برقراری نظام مراقبت آنتی بیوتیكی به منظور موفقیت در برنامه كنترل عفونت را در آینده نشان می دهد.

منبع: مرضیه توكل*، حسن ممتاز، 1394، ردیابی شایع ترین ژن های مقاومت آنتی بیوتیكی در ایزوله های اسینتوباكتر بومانی جدا شده از عفونت های بیمارستانی و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیكی در آنها. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل