نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید آنزیم پروتئاز قلیایی توسط متخصصان ایرانی

پروتئاز های قلیایی از مهم ترین آنزیم های صنعتی محسوب می شوند و با توجه به كاربرد های فراوانی كه در حذف آلاینده های محیطی و پیشبرد فرآیند های صنعتی دارند، مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته اند. هدف از پژوهشی که به تازگی توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، جداسازی و شناسایی مخمر بومی مولد آنزیم پروتئاز قلیایی و تعیین فعالیت آنزیم در این جدایه است.

برای انجام این پروسه ابتدا نمونه گیری از خاك، آب و پساب كارخانه های مختلف انجام شد. به منظور غربال گری گونه های مولد آنزیم پروتئاز قلیایی در ابتدا از محیط كشت پپتون آگار با اسیدیته قلیایی و محیط كشت میلك آگار استفاده شد.

در مرحله بعد سنجش آنزیم با روش لوری انجام و اثر محیط كشت های مختلف در تولید آنزیم پروتئاز قلیایی بررسی شد. برای شناسایی بهترین گونه مولد، DNA جدایه استخراج و PCR انجام شدند.

نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که از بین تمام جدایه ها، 27 جدایه مولد آنزیم پروتئاز قلیایی بودند و جدایه ای كه بیش ترین تولید آنزیم پروتئاز قلیایی معادل 525 (واحد/ میلی لیتر) را داشت و به همین دلیل نیز برای مراحل بعدی پژوهش انتخاب شد.

 بیشینه تولید آنزیم پروتئاز قلیایی در محیط كشت YPG براث مشاهده شد. مقایسه توالی 18s rDNA مخمر جدا شده با توالی های موجود در پایگاه اطلاعات ژنومی حداكثر شباهت جدایه را با گونه یاروویا لیپولیتیكا نشان داد.

به این ترتیب محققان دریافتند که با توجه به كاربرد های فراوان این آنزیم در صنعت و تولید نشدن آن در كشور، به نظر می رسد استفاده از سویه های محلی می تواند در دستیابی به تولید بالای آنزیم پروتئاز قلیایی مفید واقع شود. همچنین، با توجه به غیر بیماری زا بودن سویه معرفی شده و تولید بالای آنزیم می توان این سویه را به عنوان سویه صنعتی مناسب معرفی كرد.

منبع: ماندانا لطفی، كیوان بهشتی مآل، هاشم نیری، 1394، بررسی تولید آنزیم پروتئاز قلیایی توسط مخمر یاروویا لیپولیتیكا با استفاده از محیط كشت های مختلف. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل