نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییرات جوی به نفع مارمولک‌های شمالی!

 بر اساس یک مطالعه جدید، تغییرات جوی می‌تواند تاثیرات مثبت روی جمعیت گونه‌ای از مارمولک‌های بومی مناطق مرتفع و نواحی شمالی نیمکره زمین داشته باشد اما با این حال نویسندگان این مطالعه هشدار داده‌اند که این پدیده آب و هوایی به نظر مجموعه کاملی از ویژگی‌های این گونه جانوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در مجموع تاثیر ترکیبی ناشناخته‌ای روی تخم گذاری و حفظ بقای آن‌ها دارد.

وضعیت اقلیمی و آب و هوایی جهانی سریع‌تر از گذشته در حال تغییر است که این دگرگونی تاثیرات به سزایی روی اکوسیستم‌ها، گونه‌ها و جمعیت در سراسر جهان دارد. برخی گونه‌ها قادر هستند با این تغییرات سازگار شوند اما گروهی دیگر با مشکل روبرو شده و در نتیجه تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد. یکی از متداول ترین واکنش‌های گزارش شده به دگرگونی آب و هوایی اخیر، تغییر در زمان پدیده‌های مربوط به چرخه حیات همچون بیدار شدن از خواب زمستانی، مهاجرت و تخم‌گذاری گونه‌های جانوری است.

«گابریلا جونگستروم»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه گوتنبرگ سوئد گفت: تغییر در زمان چرخه حیات گسترده است. هرچند پرسش حیاتی این است که چگونه این وضعیت روی حیوانات و گیاهان تاثیر می‌گذارد؟

این گونه از مارمولک‌ها برای تنظیم دمای بدن خود به منابع بیرونی حرارتی نیاز دارند. به این مفهوم که دمای محیط، تاثیر شدیدی بر بسیاری از عملکردهای اصلی فیزیولوژیک و همچنین زمان چرخه‌های حیات آن‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، گونه‌های استوایی مارمولک‌ها در شرایط جوی زندگی می‌کنند که به دمای مطلوبِ بدنشان نزدیک است و در نتیجه با افزایش دما دچار مشکل می‌شوند اما در مقایسه، برای مارمولک‌هایی که در مناطق مرتفع زندگی می‌کنند گرما می‌تواند دمای بدن آنها را به سطح مطلوب نزدیک کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل