نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا نیمی از چهره نوزادان قرمز می شود؟

از هر ده نوزاد متولد شده در جهان، یکی از آنها در خود نشانه هایی از سندروم هارلکوئین (harlequin) دارند. این سندروم باعث می شود که رنگ پوست نوزادان به هنگام قرار گرفتن در معرض گرما تغییر رنگ دهد.

نشانه های سندروم هارلکوئین ممکن است خود را از دو روز بعد از تولد نوزاد نشان دهد و باعث نگرانی والدین نوزاد شود. زمانی که والدین نوزان او را به سمت خاصی می خوابانند، دقیقا نیمی از صورت نوزاد به رنگ قرمز روشن در می آید. یکی از ویژگی های این سندروم در این است که دقیقا در نیمی از بدن اتفاق می افتد.

در همین حین، نیمه دیگر بدن که به رنگ قرمز در نیامده کاملا بی رنگ می شود. لازم به ذکر است که این دو گانگی در رنگ پوست نوزاد به سرعت محو می شود و رنگ پوست تمام بدن نوزاد کاملا یک دست می شود و مدت زمان نیاز برای بازگشت رنگ پوست نوزاد از نیم تا بیست دقیقه متغیر است.

رگ های خونی نوزاد تازه متولد شده بسیار حساس هستند. این رگ ها به عواملی نظیر تغییرات دما، موقعیت قرار گیری بدن و حتی تغییر خلق و خوی نوزاد و به طور کلی هر عاملی که ذره ای جریان خود در برخی نقاط را یا قوی تر می کند حساسیت نشان می دهند.

وجود این سندروم در برخی موارد باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود اما بسیاری از نوزادان مبتلا به این سندروم پس از مدتی کاملا بهبود می یابند و نشانه های این سندروم خود به خود از بین می رود. این اختلال تنها مختص نوزادان تازه متولد شده نیست بلکه گاهی کودکان و افراد مبتلا به سکته مغزی نیز نشانه هایی از این اختلال را در خود نشان می دهند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل